پرونده ثبت درخت سرخدار کهنسال تکمیل شده است

به گزارش مجله بای بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، پرونده ثبت درخت سرخدار کهنسال تکمیل شده است.

پرونده ثبت درخت سرخدار کهنسال تکمیل شده است

فریبا بابایی با اشاره به ثبت جهانی سه سایت از جنگلهای هیرکانی استان گیلان اظهار کرد: سایت لیسار شهرستان تالش، سایت گشت رودخان فومن و سایت سیاهرود رودبار ثبت جهانی شده است.

وی مساحت سایتهای ثبت جهانی شده جنگلهای هیرکانی گیلان را 58 هزار هکتار دانست و اضافه نمود: سایت تالش 4500 هکتار و سایت فومن و سایت رودبار هر کدام 26 هزار هکتار مساحت دارند.

سرپرست پایگاه محلی میراث جهانی جنگلهای هیرکانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به وجود درختان کهنسال در این عرصه ها یادآور شد: جنگلهای گیلان طبیعی و دارای قدمت طولانی هستند و لذا درختان کهنسال به وفور در این عرصه ها مشاهده می گردد.

بابایی یکی از ویژگی های منحصر بفرد جنگلهای هیرکانی را حضور درختان کهنسال با کیفیت با تعداد و تنوع بسیار دانست و ادامه داد: درختان کهنسال در هر نقطه ای از کره زمین ذخایر ارزشمند ژنتیکی، گیاه شناسی، فرهنگی و حتی تاریخی محسوب شده و برای ماندگاری و حفاظت از آنها کوشش های بسیاری انجام می گردد.

وی از ثبت ملی چندین درخت کهنسال سایتهای هیرکانی گیلان اطلاع داد و اضافه نمود: پرونده ثبتی درخت سرخدار کهنسال تکمیل شده و بزودی شاهد ثبت ملی آن خواهیم بود.

سرپرست پایگاه میراث جهانی هیرکانی گیلان با بیان اینکه درخت سرخدار کهنسال روستای بنون شهرستان تالش سن تقریبی 470 تا 520 سال دارد، اعلام کرد: امید است با ثبت این درختان کهنسال، گام مثبتی در راستای حفاظت موثر و پایدار از جنگلها و توسعه گردشگری برداشته گردد.

وی رویکرد اقدامات پایگاه میراث جهانی هیرکانی را آموزشی و ترویجی با هدف حفاظت دانست و متذکر شد: عرصه های ثبت جهانی شده هیرکانی خالی از سکنه بوده و به عنوان منطقه ها حفاظت شده نگهداری می گردد؛ البته در پی معرفی این سایتها به عنوان جاذبه گردشگری هستیم.

بابایی در ادامه از برگزاری جشن سالروز ثبت جهانی جنگل های هیرکانی اطلاع داد و اظهار کرد: 19 تیر سالروز ثبت جهانی جنگلهای هیرکانی در لیست میراث طبیعی است.

وی جنگلهای هیرکانی را بازمانده از عصر یخبندان با ذخایر ژنتیکی منحصر بفرد و تنوع زیستی بالا دانست که چشم هر بیننده ای را خیره می نماید و ادامه داد: جشن چهارمین سالروز ثبت جهانی، برگزاری کارگاه های آموزشی، ایستگاه نقاشی بچه ها و توزیع ساکهای دوستدار طبیعت منقش به لوگوی جنگلهای هیرکانی از جمله برنامه هایی است که در شهرستانهای مختلف دارای سایتهای جهانی هیرکانی برگزار خواهد شد.

سرپرست پایگاه میراث جهانی هیرکانی گیلان هدف از برگزاری این برنامه ها را جلب توجه عمومی نسبت به ارزش های منحصر بفرد جنگلهای هیرکانی و تاثیر انکارناپذیر آن در زندگی مردمان این خطه، آنالیز شیوه های حفاظت موثر و پایدار از جنگلهای هیرکانی و ترویج گردشگری دوستدار طبیعت برشمرد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8955

به "پرونده ثبت درخت سرخدار کهنسال تکمیل شده است" امتیاز دهید

1 کاربر به "پرونده ثبت درخت سرخدار کهنسال تکمیل شده است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده ثبت درخت سرخدار کهنسال تکمیل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید