خبرنگاران 10 هزار بازدید مجازی از موزه ملی ایران

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران - خبرنگاران - مدیر موزه ملی ایران از 10 هزار بازدید مجازی در روزهای شیوع کرونا خبر داد و گفت: بزودی امکان بازدید از موزه مشترک ایران با سایر کشورها نیز به صورت مجازی مهیا می شود.

خبرنگاران 10 هزار بازدید مجازی از موزه ملی ایران

جبرییل نوکَنده روز جمعه درگفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران درباره بازدید مجازی از موزه ملی، گفت: امسال پیش از آغاز سال جدید مسئولان موزه ملی به همراه دیگر موزه های مطرح تهران تصمیم به تهیه برنامه جدیدی گرفتند؛ مردم می توانستند بر اساس برنامهریزی ها انجام گرفته در روزهای عید و در ساعاتی مشخص به صورت زنده موزه ها را از طریق شبکه آپارت تماشا کنند. به عنوان مثال موزه ملی در روز دوم فروردین ماه از طریق شبکه آپارات پذیرای بازدیدکنندگان شد و این فرایند تا روز سیزدهم فروردین ماه ادامه یافت و مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

وی با بیان این که جهانی کنونی به سمت استفاده از تکنولوژی جدید رفته است، گفت: بسیاری از موزه های جهان نیز این شکل بازدید از موزه ها را پسندیدند و اقدام به این کار کردند.

در این بازدید عدالت نیز وجود دارد چون به عنوان مثال نوجوانی که در هرمزگان زندگی می کرد و ممکن بود هیچ وقت امکان حضور در موزه ملی ایران و آشنایی با میراث و تاریخ کشورش را نیابد نیز توانست از این طریق با موزه های کشور را ببیند.

وی اضافه کرد: موزه ملی درصدد است بستری برای تقویت بازدیدهای مجازی ایجاد کند تا همه افراد بتوانند امکان بازدید از موزه را بصورت مجازی پیدا کنند.

به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمام موزه های کشور به دستور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ایام عید، تعطیل اعلام شد.

قدیمی ترین دست ساخت بشر در سالن ایران باستان

موزه ملی ایران مجموعه ای از گنجینه آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران است، که در تهران قرار گرفته است. این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نام های موزه ایران باستان با تاریخ گشایش 1316 و موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران با تاریخ گشایش 1375 است.

موزه ملی ایران مهم ترین موزه کشور در خصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه های باستان شناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعهٔ اشیا موجود در موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دوران های متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری از خود بجای نهاده است. در حال حاضر موزه ملی به نمایش آثاری پرداخته که بیان گر غنای فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و دست آوردهای فناوری ایرانیان است.

موزه ملی ایران با قدمتی حدود هشتاد سال، نه تنها بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخ ایران است، بلکه در فرهنگ موزه داری ایران به عنوان موزه مادر محسوب می شود.

موزه ایران باستان دارای مجموعه های غنی از آثار باستان شناسی است که کهنترین آن ها مربوط به دوره پارینه سنگی (بین یک میلیون تا حدود 12 هزار سال پیش) و جدیدترین آثار آن مربوط به دوره ساسانی با قدمت بیش از 1700 سال است. در این سالن از دوره های مختلف پیش از تاریخ و تاریخی آثار منحصر بفردی دیده می شود.

قدیمی ترین دست ساخته بخش پارینه سنگی در سالن ایران باستان که از سنگ کوارتز یا در کوهی ساخته شده اند، مربوط به حوزه رودخانه کشف رود در شرق مشهد هستند، که بیش از یک میلیون سال قدمت دارند. از دیگر مجموعه های قدیمی این بخش دربند و گنج پر مربوط به استان گیلان و شیوه تو در نزدیکی مهاباد است که حدود هفتصد تا دویست هزار سال قدمت دارند.

از دوره های پارینه سنگی میانی و جدید نیز آثار جالب توجهی در سالن موزه به چشم می خورد که بین دویست هزار تا حدود دوازده هزار سال قدمت دارند. از دوره پارینه سنگی میانه که همزمان با حضور انسان نئاندرتال در ایران است ابزارهای ساخته شده از سنگ آتش زنه و بقایای سنگواره جانوران مربوط به غارهای منطقه زاگرس و فلات مرکزی ایران از جمله غارهای بیستون و خرم آباد به نمایش درآمده است. قدیمیترین بقایای یافت شده انسان در ایران که یک دندان آسیای کوچک انسان نئاندرتال است و در غار وزمه یافت شده در سالن پارینه سنگی میانی موزه به نمایش در آمده است.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: تا به امروز 66 هزار و 220 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت 117 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان ناشی از این ویروس در کشور به 4110 نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از آن بیان نمود: از دیروز تا امروز 21 فروردین 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 1634 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شده و با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید 19 در کشور به 66 هزار و 220 نفر رسید.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1641

به "خبرنگاران 10 هزار بازدید مجازی از موزه ملی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 10 هزار بازدید مجازی از موزه ملی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید