واقعیت های جالبی که درباره کوه دماوند نمیدانستید!

به گزارش مجله بای بلاگ، در این گزارش واقعیت های جالب و خواندنی درباره کوه دماوند بلندترین کوه ایران را به شما میگوییم که احتمالا از آن ها بی خبرید.

واقعیت های جالبی که درباره کوه دماوند نمیدانستید!

حقایق خواندنی درباره کوه دماوند

کوه دماوند برای ایرانیان نماد عظمت و شکوه بوده و از دیرباز در ادبیات و تاریخ کشور نقش پررنگی داشته است و در افسانه های پارسی همیشه از این کوه یاد شده است.

دماوند برای ما نامی آشناست؛ بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و بلندترین قلهٔ آتشفشانی آسیا که در بخش مرکزی رشته کوه البرز جای خوش نموده است. قله دماوند در فرهنگ کشور ایران مظهر پایداری و استواری است و یک نماد ملی و ارزشمند بشمار می رود.

همه چیز درباره کوه دماوند

زیستگاه یک دهم مردم دنیا را کوه ها تشکیل می دهند. این ساختار مهم زمین که نیمی از آب شیرین مردم این کره خاکی را تامین می نماید با تمام عظمت و شکوه اش جلوه ای خاص به سیاره ما بخشیده است. اکولوژی به ما یاد می دهد که هر اندازه پستی و بلندی منطقه ای بیشتر باشد تنوع جانوری و گیاهی آن منطقه بیشتر خواهد بود. از این رو مناطق کوهستانی نقش مهمی در تامین غذا و چوب مردم دنیا دارند.

کوه دماوند، تیرماه سال 1387 به عنوان یک اثر ملی ثبت شد. زمانی که آسمان صاف و آفتابی باشد، از شهرهای تهران، ورامین، قم و سواحل جنوبی دریای خزر قابل مشاهده است. این قله بر اساس تقسیمات کشوری، در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران واقع شده است.

با این مقدمه، از شما دعوت می کنیم تا در ادامه این مطلب، با واقعیت های جالبی در خصوص قله دماوند آشنا شوید که شاید تا به امروز نمی دانستید.

1- نام تاریخی دماوند، دنباوند بوده است

اغلب منابع تاریخی، نامِ این کوه سربه فلک کشیده را به دو صورت دنباوند یا دماوند یاد نموده اند. اما در بعضی مستندات نام های کاملا متفاوتی همچون بیکنی یا جبل لاجورد نیز به چشم می خورند. از دیگر نام های باستانی این کوه آتشفشانی می توان به دباوند اشاره نمود.دماوند در لغت به معنی دم و دود و بخار است.

کوه دماوند بلندترین کوه ایران

2- ارتفاع دماوند

ارتفاع قله دماوند از بالاترین تا پست ترین نقطه، 4661 متر اعلام شده است. این در حالیست که انجمن ملی آمار ایران، ارتفاع این کوه آتشفشانی را 5610 متر و ناسا 5670 متر ذکر نموده اند.دماوند، در فهرست بلندترین قلّه های دنیا در صندلی دوازدهم قرار گرفته است.

3- نماد ملی ایران

دماوند را می توان به عنوان یکی از نمادهای ملی ایران بشمار آورد. به طوری که در قرن اخیر، عکس آن بارها بر روی یا پشت اسکناس های رسمی منتشره ایران به چاپ رسیده است.

4- سرمای شدید

قله دماوند دمای بسیار پایینی دارد به طوری که بر اساس گزارشات، کمترین درجه هوا در روزهای سرد زمستانی در ارتفاعات این کوه آتشفشانی به 60 درجه سانتی گراد هم می رسد. این در حالیست که در تابستان، دمای هوا منفی یک یا دو درجه سانتی گراد است. یعنی هر روز از سال به این قله صعود کنید، با هوای نسبتا سردی روبرو خواهید شد.

5- پیشینه ادبی

دماوند در ادبیات و افسانه های ایران صندلی ویژه ای دارد. نام این کوه را در آثار ادبی فارسی به وفور می توان دید. از جمله می توان به شاهنامه فردوسی، گرشاسپ نامه از اسدی طوسی، قصیده ای از ناصرخسرو، قصیده ای از خاقانی و منظومهٔ ویس و رامین از فخرالدین اسعد گرگانی اشاره نمود.

ارتفاع کوه دماوند چقدر است؟

در اسطوره های ایرانی هم دماوند بسیار یاد شده است. از جمله اینکه گفته می گردد فریدون (از شخصیت های اساطیری ایران)، ضحاک را در آنجا در غاری به بند کشیده است. در تاریخ بلعمی هم محل زندگی کیومرث کوه دماوند اعلام شده است. بعضی عوام معتقد هستند که در قلهٔ دماوند، زمین هموار است و از چاهی که بر فراز آن واقع شده است، روشنی بیرون آید.

6- یکی از قله های خطرناک دنیا

در سال 1390 خورشیدی، مجله نشنال جئوگرافی طی اعلام رسمی 10 کوه و قله خطرناک دنیا، در رده بندی خود کوه دماوند در شمال ایران را در رتبه دهم قرار داد.

7- اولین صعود به دماوند در سال 292 هجری بوده

گفته می گردد ابودلف خزرجی اولین فردی است که مدعی صعود به دماوند است. او در سفرنامه خود در سال 292 هجری به صعودش اشاره نموده و قله دماوند را توصیف نموده است.

8- کوهی مملو از یخچال های طبیعی

یخچال های معروف دماوند شامل سیوله (جبهه شمالی)، دوبی سل (جبهه شمالی)، عروسک ها (جبهه شمالی)، دره یخار (شمال شرقی)، خورتاب سر، یخچال شمال غربی و یخچال غربی هستند.

دانستنی هایی درباره کوه دماوند

9- اولین فوران آتشفشانی دماوند

دماوند را یک کوه آتشفشان نیمه فعال می دانند و گفته می گردد که نخستین فوران آن نزدیک به 2 میلیون (1.78) سال پیش اتفاق افتاده است. بر اساس روش های زمین شناختی، عمر این کوه را حدود 38 هزار و 500 سال تخمین زده اند.

البته بد نیست اشاره کنیم که فعالیت آتشفشانی عمده ای که باعث شکل گیری این آتشفشان شده است در حدود 10 هزار سال قبل روی داده است. چشمه های آبگرم و گوگردی شاهدانی برای نیمه فعال بودن این آتشفشان هستند.

10- جشن روز ملی دماوند

جالب است بدانید که در استان مازندران، در شب سیزدهم آبان ماه هر سال روز ملی دماوند برگزار می گردد. این جشن به ثبت ملی نیز رسیده است.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: نمناک
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1541

به "واقعیت های جالبی که درباره کوه دماوند نمیدانستید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیت های جالبی که درباره کوه دماوند نمیدانستید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید