گردانندگان اصلی صحنه بهم ریخته بازار مسکن

به گزارش مجله بای بلاگ، جدا ازدلایلی نظیر نبود عزم و برنامه مدون برای مسکن و تنظیم نبودن بازار عرضه و تقاضا ما با محتکران و دلالانی روبه رو هستیم که از شرایط موجود نه تنها ناراضی نیستند بلکه سود فراوانی نیز می برند.

گردانندگان اصلی صحنه بهم ریخته بازار مسکن

گروه دانشگاه خبرنگاران، مریم صادقی؛ تابستان گذشته برای همه مردم روز هایی پر از التهاب و فشار اقتصادی بود. یکی از مهمترین دلایل این فشارها، تغییرات قیمت مسکن و افزایش بیش از چندین برابری قیمت آن در 4 ماه گذشته میباشد.قیمت مسکن در سال 95 حدود 47 درصد بود اما بنا به آخرین آمار و اطلاعات در دسترس این نسبت در سال 1398 در کل کشور به بیش از 55 درصد و در شهر تهران به بیش از 75درصد افزایش یافته است.

طبق اطلاعات مراکز رسمی متوسط قیمت مسکن در مناطق 22 گانه تهران در شهریور ماه 99 به 24 میلیون و 290 هزار تومان افزایش یافته است. از ابتدای دولت حسن روحانی تا شهریورماه به استناد آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی قیمت مسکن در تهران 533 ممیز 54 درصد افزایش یافته است!

رشد مداوم قیمت مسکن در سه سال اخیر باعث شده قدرت خرید طبقه متوسط برای خرید این کالای ضروری به کمترین مقدار در چند دهه اخیر برسد؛ به گونه ای که با شرایط موجود، یک خانوار از طبقه متوسط باید با پس انداز یک سوم از درآمد سالانه خود، بیش از 100 سال برای خرید یک واحد مسکونی مطابق با الگوی مصرف و مطابق با طبقه اجتماعی خانوار منتظر بماند.

این افزایش قیمت به خصوص در کلان شهر ها شوک اقتصادی بدی به خانوار ها وارد می نماید به زبان ساده ما هر ماه متاثرانه شاهد از دست رفتن آرزوی مردم برای خانه دار شدن هستیم.بااین تکلیف شرایط پایین ترین دهک درآمدی جامعه برای خریدخانه چیست؟ احتیاج به داشتن مسکن به عنوان یکی از احتیاج های اساسی باید پاسخی درخور و در دسترس برای همگان داشته باشد.

اما واقعا چه شد که قیمت مسکن به این نقطه رسیده است؟ برای این افزایش قیمت دلایل و بازیگران متعددی مطرح می گردد. نداشتن برنامه ای مدون برای خانه دار کردن مردم در طی 7 سال دولت تدبیر و امید و بازگرداندن طرح های نقصان دار دولت قبل که تنها با تغییر نام در پی اجرای آن بودند؛ همگی نشان از نبود عزم جدی برای پاسخ به این احتیاج اساسی دارد.

مدیریت منابع دراقتصاد که منجر به سواستفاده بعضی و سوداگری می گردد وهمچنین عرضه نامطلوب مسکن از جمله عوامل مهم گرانی مسکن است. احتکار واحد های ساخته شده وعدم برخوردبامتخلفان در این حوزه باعث بروز چنین مشکلاتی درکشورشده است.

گردانندگان اصلی صحنه بهم ریخته بازار مسکن چه کسانی هستند؟ معمولا برای گفتن راه چاره ابتدا باید منشاء مشکل را شناخت. در واقع تا بیماری شناسایی نگردد درمانی درست برای آن تجویز نمی گردد هرچند که شاید بتوان، اثرات درد آن را با آرام بخش هایی موقتا کم کرد.

جدا ازدلایلی نظیر نبود عزم و برنامه مدون برای مسکن و تنظیم نبودن بازار عرضه و تقاضا ما با محتکران و دلالانی روبه رو هستیم که از شرایط موجود نه تنها ناراضی نیستند بلکه سود فراوانی نیز می برند. شاید بتوان گفت به دلیل وجود منافع اقتصادی بسیار در این بین و تعارض منافع موجود، هیچگاه برنامه ای اساسی برای حل این مشکل تدوین و اجرا نشده است.

مریم صادقی - دانشجوکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه تربیت مدرس

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5375

به "گردانندگان اصلی صحنه بهم ریخته بازار مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردانندگان اصلی صحنه بهم ریخته بازار مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید