نبرد شیر و کرونا

به گزارش مجله بای بلاگ، بیش از 50 روز از شیوع ویروس کرونا در کشور سپری می گردد که پس لرزه های این بیماری علاوه بر ابتلای انسانی بسیاری از فعالیت های مالی را نشانه گرفته که شیر و فرآورده های آن از جمله قربانیان این روزها هستند.

نبرد شیر و کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، بعضی در شبکه های اجتماعی مدعی شدند ویروس کرونا به وسیله مصرف فرآورده های خام دامی به انسان منتقل می گردد اما این ادعا تا به امروز بارها از سوی کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حتی سازمان بهداشت جهانی رد شده اما گویی رد این ادعاها نتوانسته اثر شایعات را خنثی کند و جامعه دامداران شاهد افت درآمد خود بر اثر کاهش مصرف شیر و محصولات لبنی در بازار هستند.

هم اکنون قیمت شیر در دامداری های استان کردستان با حدود 3 هزار ریال کاهش از 27 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم به 24 هزار ریال رسیده این در حالی است که کاهش قیمت هر لیتر شیر در دامداری های نیمه صنعتی و روستایی تا 6 هزار ریال است.

بعضی این افت قیمت را افزایش فراوری به دلیل قرارگیری در فصل بهار و همچنین کاهش میزان عرضه به علت گسترش ویروس کرونا می دانند که کاهش تقاضا خود دارای 2 دلیل عمده شامل تعطیلی واحدهای عرضه محصولات لبنی همچون غذاخوری و رستوران ها و شایعه انتقال ویروس از شیر و فرآورده های لبنی به انسان است.

سودی برایمان نمانده است

منصور از دامداران یکی از روستاهای سنندج است که هر روز شیر فراوریی دام های خود را از روستا به یک عرضه نماینده محصولات لبنی می آورد، گفت: قبل از اسفند 98 روزانه علاوه بر محصول دام های خودم، حدود 100 لیتر شیر فراوریی دام هم روستایی ها را برای فروش به این محل منتقل می کردم اما اکنون فقط 50 لیتر فراوریی در دامداری خود را می آورم.

وی اظهار کرد: سوپر مارکت و واحد صنفی عرضه نماینده شیر و محصولات لبنی که با آنان قرارداد بسته ام اکنون قیمت شیر را به نسبت ابتدای اسفند 98 حدود 3 هزار ریال در هر کیلوگرم کمتر می خرند اما به دلیل کاهش تقاضا در صدد هستند دوباره این قیمت را کاهش دهند که کاهش قیمت شیر باعث می گردد نه فقط سودی عاید دامدار نگردد بلکه موجب ضرر آنان نیز بگردد.

رامین از ماست بندهایی شهر سنندج نیز در این ارتباط گفت: بهمن 98 روزانه حدود 300 کیلوگرم شیر تهیه و آن را به فرآورده هایی همچون ماست، کره و دوغ تبدیل می کردم و تمام فرآورده ها را به فروش می رساندم اما این روزها این میزان شیر را خریداری می کنم اما قادر به فروش تمام محصول نیستم.

وی با بیان اینکه سعی داریم بقیه محصول را با تبدیل به پنیر و کره ذخیره نموده و همچنین میزان شیر خریداری را نیز کاهش دهم، اضافه نمود: میزان فروش لبنیات در فروردین 99 به کمتر از نصف ماه بهمن 98 رسیده اما چند روزی است که فرایند فروش افزایشی نسبی را شاهد هستیم.

همپایی کرونا و بهار در کاهش سود دامداران

معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این زمینه گفت: کردستان 60 هزار بهره برداران دامی است که 3 میلیون واحد دامی را پرورش می دهند و سالانه حدود 240 هزار تن شیر را فراوری و روانه بازار مصرف می نمایند.

سیدیحیی ذکریایی نژاد با بیان اینکه همه ساله با آغاز فصل بهار میزان عرضه محصول شیر در این استان افزایش پیدا می نماید، اضافه نمود: این افزایش سال جاری با شیوع بیماری کرونا همراه بود که باعث شد کاهش قیمت شیر با افت فزاینده ای همراه باشد

وی یادآور شد: 45 درصد شیر فراوریی استان در فصل بهار، 25 درصد در فصل پاییز، 12 درصد در تابستان و 18 درصد در فصل زمستان فراوری می گردد که این عدم توازن با توجه به طبیعت کردستان همه ساله موجب افت و خیز قیمت شیر در فصول مختلف می گردد.

معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی اضافه نمود: همچنین تعطیلی واحدهای صنفی غذاخوری و رستوران ها به منظور مهار شیوع بیماری کرونا که نقش عمده ای در توزیع مواد لبنی دارند از دیگر دلایل کاهش تقاضای مصرف و افت قیمت محصول شیر در این استان شده است.

وی تاکید نمود: همچنین در ابتدای گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور شایعه انتقال این ویروس به انسان به وسیله فرآورده های لبنی منتشر شد که این مساله نیز نقش بسزایی در کاهش مصرف این محصولات و در نتیجه متضرر شدن واحدهای دامی صنعتی و نیمه صنعتی داشته است.

مجوز فراوری شیر خشک در کردستان اخذ شد

مدیر امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این مورد از اخذ مجوز فراوری شیر خشک در این استان اطلاع داد و اضافه نمود: هم اکنون در انتظار ورود سرمایه گذار و تایید درخواست کارخانه های لبنی استان مبنی بر ایجاد خط فراوری شیر خشک هستیم.

شهریار حنیفی گفت: با ایجاد این خط فراوری می توان تمام فراوریات استان را به شیر خشک صادراتی تبدیل و در کنار امکان ذخیره سازی، آن را در بازار سایر کشورهای منطقه به فروش رساند.

وی با رد کاهش 50 درصدی قیمت شیر در این استان اظهار کرد: هم اکنون قیمت شیر در گاوداری های صنعتی هر کیلوگرم حدود 3 هزار ریال و در بین دامداری های روستایی نیز تا حدود 6 هزار ریال کاهش داشته است.

کرونا با مصرف شیر به انسان منتقل نمی گردد

دانشیار گروه بهداشت و کنترل مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نیز در این ارتباط معتقد است: تا به امروز هیچ گونه گزارشی مبنی بر انتقال ویروس کرونا به وسیله شیر به انسان وجود ندارد چرا که در حال حاضر در مرحله انتقال انسان به انسان این ویروس هستیم.

نگین نوری با تاکید بر لزوم افزایش مصرف لبنیات در روزهایی که ابتلا به شیوع ویروس کرونا در کشور افزایش یافته است، اظهارکرد: هر موقع بحث آلودگی پیش می آید، مصرف شیر به شدت توصیه می گردد اما معین نیست پشت اخبار مربوط به لزوم کاهش مصرف شیر چه استدلال علمی نهفته است.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا که گاو را بیمار می نماید با ویروس کرونایی که امروز با آن سر و کار داریم، متفاوت است، اضافه نمود: در خصوص مصرف شیر مسأله ای که مطرح است اینکه آیا مصرف شیر می تواند باعث انتقال بیماری گردد یا خیر؟ چرا که این روزها اعلام شد با مصرف شیر، امکان ابتلا به کرونا وجود دارد.

نوری تاکید نمود: آن چیزی که در خصوص شیر اهمیت دارد، رعایت مقررات بهداشتی در تمام مراحل فراوری این ماده لبنی و از لحظه ورود به کارخانه تا تحویل به مصرف نماینده است.

دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گفت: البته این مقررات همواره رعایت می شد اما با توجه به اینکه کرونا وارد مرحله جهانی و اپیدمیک شده است باید روی این مراحل دقت بیشتری داشته باشیم و شیر باز نباید مصرف کنیم. هر ماده غذایی دیگری وقتی باز باشد، در معرض محیط بیرون و فرد آلوده قرار می گیرد.

نوری با تاکید بر اینکه شیر را به صورت غیر حرارت دیده نباید مصرف کرد، اضافه نمود: ویروس کرونا در مدت 30 دقیقه و در حرارت 60 درجه سانتیگراد از بین می رود و باید از پاستوریزه بودن و حرارت دیدن شیر مطمئن شویم.

وی حرارت دیدن را مهم ترین عامل نابودی انواع آلودگی ها از شیر دانست و بیان نمود: حرارت دیدن شیر می تواند مشکل را حل و نوع بسته بندی آن خیال ما را بابت مصرف آن راحت می نماید و مطمئن باشیم شیر از آلوده بودن حفظ شده است.

امید است با حضور سرمایه گذاران در ایجاد خط فراوری شیر خشک در استان و واحدهای فرآوری محصولات لبنی گام های مهم تری برای تضمین سود به جیب بهره برداران دامی استان کردستان برداشته گردد.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1746

به "نبرد شیر و کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد شیر و کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید