لابی گسترده فراوری کنندگان سیمان با وزارت صمت، هدف؛افزایش قیمت 63درصدی!

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران: بحث افزایش قیمت سیمان دوباره در محافل صنعتی داغ شد و افزایش 63 درصدی قیمت سیمان که قرار بود سال گذشته اجرایی گردد در انتظار اخذ مجوز جدید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت واقع شده است و فعالان این صنعت طی نامه ای به سرپرست این وزارتخانه خواهان آن شده اند تا مجوز بایکوت شده سال گذشته افزایش قیمت سیمان دوباره به چرخش درآید.

لابی گسترده فراوری کنندگان سیمان با وزارت صمت، هدف؛افزایش قیمت 63درصدی!

به گزارش خبرنگارانسال گذشته سیمانی ها پیروز شدند تا با توجه به افزایش هزینه های فراوری موافقت وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت را برای افزایش 100 درصدی قیمت سیمان کسب نمایند. موافقتی که اجرای آن به افزایش قیمت بنزین گره خورد و موجب شد تا در این وزارتخانه بایکوت گردد. براساس موافقتی که فعالان این بخش در دوران وزارت رضا رحمانی اخذ کردند مقرر شده بود تا افزایش قیمت سیمان در دو مرحله صورت گیرد و بر این اساس در فاز اول و در نیمه اول سال گذشته نرخ سیمان پاکتی افزایشی 37 درصدی را تجربه کرد و این افزایش برای سیمان فله ای به 5/30 درصد رسید، اما افزایش قیمت بنزین موجب شد تا دولت به منظور کنترل بازار و جلوگیری از بروز مشکل تمام مجوزهای افزایش قیمت را لغو کند، که این امر مرحله دوم افزایش قیمت سیمان را نیز درگیر کرد و این امر موجب شد تا طرح افزایش قیمت این محصول نیمه کاره رها گردد. روندی که فعالان این بخش را برآن داشت تا برای عبور از آن طی نامه ای به سرپرست این وزارتخانه خواهان اعمال افزایش قیمت سیمان در بازار شوند.

اما پرسشی که در این میان مطرح می گردد این است که با توجه به شرایط کنونی آیا افزایش قیمت سیمان روش درستی است و آیا افزایش قیمت این کالای استراتژیک سایر بخش های مرتبط با سیمان را با چالش روبرو نخواهد نمود؟ در پاسخ به پرسش فعالان این بخش عدم افزایش قیمت متناسب با بازار در یک دهه اخیر را یکی از دلایل درخواست افزایش قیمت بیان می نمایند و بر این نکته تاکید دارند در صورتی که نرخ سیمان بر اساس عرضه و تقاضا در بازار معین گردد نه مصرف نماینده متضرر خواهد شد و نه فراورینماینده. براساس این روش نرخ سیمان براساس عرضه و تقاضا مورد محاسبه قرار می گیرد و سالانه با آنالیز کارشناسی و در نشستی با مسوولان ذی ربط نهایی و شکل اجرایی پیدا می نماید، روشی که نایب رئیس هیات مدیره انجمن سیمان معتقد است می تواند مشکل افزایش قیمت این محصول را برطرف کند. به گفته فعالان این بخش شرایط رکود تورمی حفظ فراوری و اشتغال در واحد های صنعت سیمان بسیار مشکل است. از سوی دیگر در شرایط امروز گزینه حمل و نقل در صنعت سیمان نقش مهمی ایفا می نماید و این امر در قالب هزینه های جاده ای و دریایی محسوس است و باید در قیمت های جدید مورد توجه قرار گیرد. براساس آمار اعلام شده در حال حاضر ظرفیت فراوری سیمان کشور به 88 میلیون تن رسیده و در واقع حدود 70 درصد ظرفیت فراوری در سال گذشته محقق شد. صنعت سیمان امسال وارد هشتاد و هفتمین سال فعالیت خود شده و این صنعت که از دهه 80 شتاب خود را شروع کرد، در سال 1380 حدود 30 میلیون تن فراوری داشت و براساس آمارهای منتشر شده بیش از 10 میلیون تن واحد جدید در حال احداث است. در این خصوص محمد رضا اسلام فر نایب رئیس هیات مدیره انجمن سیمان با اشاره به اینکه حجم فراوری سیمان بیش از میزان مصرف داخلی این محصول است اظهار کرد: در حال حاضر 30 تا 35 درصد از سیمان فراوریی در کشور مازاد احتیاج داخلی است، که بخشی از آن صادر می گردد. براساس داده های اعلام شده از سوی عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان سال گذشته بالغ بر 17 میلیون تن صادرات سیمان از سوی فراورینمایندگان این بخش اجرا شده که با این شرایط می توان گفت حدود نیمی از مازاد فراوری داخلی صادر شده است.

به گفته نایب رئیس هیات مدیره انجمن سیمان، قیمت سیمان طی ده سال گذشته متناسب با تورم افزایش نداشته، به همین دلیل سال گذشته انجمن سیمان درخواست افزایش قیمت سیمان را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرد که این طرح مورد پذیرش نهاده شد و براساس موافقت اجرا شده افزایش 100 درصدی قیمت سیمان در دو مرحله مصوب شد که مرحله اول اجرایی شد، اما اجرای مرحله دوم با توجه به اینکه افزایش قیمت سیمان با افزایش قیمت بنزین همزمان شد به تاخیر افتاد که این امر موجب شد تا اجرای مرحله دوم افزایش قیمت به امسال موکول گردد که در امسال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا این امر امکان پذیر نشد و حال انجمن سیمان طی نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهان اجرایی کردن این طرح است. به گفته اسلام فر با تمام جنبه هایی که آنالیز شده حداقل شاهد افزایش 63 درصدی قیمت سیمان خواهیم بود.

حال در نامه نگاری سیمانی ها با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت می توان به این نکته اشاره نمود که پس از سیاست گذاری کلان چندساله اقتصادی کشور ضرورت برطرف چالش ها و مسائل فراوری در فضای آسیب دیده از تحریم های بین المللی، جهش های ارزی، تورم افسارگسیخته هزینه ها در فضای رکود مصرف و نهایتا افزایش های مکرر و غیرقابل تحمل بهای نهاده های فراوری این صنعت را به بازنگری و تحلیل شرایط منتج به شرایط فعلی و بن بست های پیش رو واداشته و داخلی از آنجا که قیمت گذاری ناصواب دهه گذشته (موکدا و صرفا درخصوص سیمان) بهای هر تن سیمان داخلی از معادل 5/48 دلار در سال 88 به حدود 11 دلار در امسال رسیده است، به طوری که یک کیلو سیمان درب کارخانه 180 تومان است و هیچ کالای دیگری را مشابه آن در بازار کشور نمی توان یافت. با این شرایط و با توجه به سبک شدن فاحش کفه درآمد در قبال هزینه های به شدت افزایش یافته فراوری سیمان نه تنها مانع جهش بلکه عامل حتمی توقف و عدم امکان اداره واحدهای فراوریی و بیکاری پرسنل آن در ایام آینده خواهد شد. از سوی دیگر نامتناسب بودن غیرمتعارف حجم سرمایه گذاری در صنعت سیمان بازدهی حاصل از فروش محصول که IRR صنعت را متجاوز از یک قرن ننموده، نتیجه سیاست گذاری ناصواب قیمتی در دهه اخیر است، علاوه بر اینکه واحدهای فراوریی سیمان کشور را چنان دچار دغدغه نموده است که تامین هزینه های 400 درصدی افزایش یافته دوسال گذشته برای اداره شرایط روزمره خود نموده که دیگر برای نوسازی، جایگزینی و تعمیرات اساسی کارخانه ها توان اقتصادی و سهمی از نقدینگی جاری باقی نمانده است.

حال با توجه به شرایط موجود باید منتظر نظر وزارت صنعت، معدن و بازرگانی باشیم که آیا با توجه به افزایش هزینه های سربار و قیمت ها مصوب سال گذشته را اجرایی خواهد نمود یا طرح جدیدی در این خصوص در نظر خواهد گرفت.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2653

به "لابی گسترده فراوری کنندگان سیمان با وزارت صمت، هدف؛افزایش قیمت 63درصدی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لابی گسترده فراوری کنندگان سیمان با وزارت صمت، هدف؛افزایش قیمت 63درصدی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید