سنت پترزبورگ به روایت پطرزبورگ

به گزارش مجله بای بلاگ، سنت پترزبورگ، پایتخت فرهنگی روسیه و دومین شهر عظیم این کشور است. جاذبه های تاریخی و گردشگری این شهر چنان زیاد است که سالانه بیش از 8 میلیون نفر برای دیدن بناها و موزه ها راهی این شهر می شوند.

سنت پترزبورگ به روایت پطرزبورگ

به گزارش خبرنگاران، موزه هرمیتاژ که دومین موزه عظیم دنیا بعد از لوور فرانسه است، بهانه دیگری برای سفر به سنت پترزبورگ است. وجود تعدادی آثار باستانی و هنری مربوط به دوره های مختلف تاریخی ایران در این موزه، اهمیت این شهر و هرمیتاژ را برای ایرانی ها دوچندان می نماید.

شب های سفید سنت پترزبورگ نیز شهرتی دنیای دارند. این شهر که شمالی ترین شهر پرجمعیت کره زمین است، به دلیل نزدیکی به قطب جنوب در اوایل فصل تابستان به علت بسیار طولانی شدن زمان تابش آفتاب، اصلا با خاموشی روبرو نمی گردد. دراین ایام شهر همیشه روشن است و مردم شب را زیر نور آفتاب سپری می نمایند.

این شهر علاوه بر جاذبه هایی که برای گردشگران دارد، در تاریخ ادبیات روسیه نیز تاثیرگذاری زیادی داشته است. کتابهای مهمی مانند شب های روشن و همچنین جنایات و مکافات اثر فیودور داستایوفسکی، آنا کارنینا اثر لئو تولستوی، نیمه شب در سن پترزبورگ اثر وانورا بنت، محاصره اثر هلن دانمور، اسبسوار برنزی اثر پائولینا سیمونز و چمدان اثر سرگئی دولاتوف از جمله آثاری هستند که متاثر از حال و هوای سنت پترزبورگ نوشته شده اند.

اخیرا رمانی مهم و تاثیرگذار به اسم پطرزبورگ توسط نشر مرکز راهی بازار کتاب شد که یکی دیگر از آثار ادبی مهم روسیه است. این رمان خواندنی برای اولین بار توسط آندری بیه لی در سال 1916 منتشر شد. این کتاب توسط فرزانه طاهری به فارس یترجمه شد و در مدت کوتاهی پس از انتشار، طی چند ماه به چاپ سوم رسید.

روسیه در ابتدای قرن بیستم

کتاب پطرزبورگ نوشته آندری بیه لی توضیح و حال تحولات سنت پترزبورگ پایتخت سابق روسیه است که در 8 فصل و 408 منتشر شده است.

آندری بیه لی در رمان پطرزبورگ نمایی از روسیه در اواخر قرن نوزدهم را با ساختاری البته غیرمنسجم و خلاقانه به تصویر می کشد که به قول بعضی پنجره ای است در غرب رو به شرق.

نسخه اصلی این رمان در سال 1916 انتشار یافت. منتهی به دلیل دشواری، نویسنده بعضی از قسمت ها را که خواندن کتاب را سخت و غیرواضح می کردند، حذف و بعد از اعمال تغییراتی چند بار دیگر در سال 1922 منتشر کرد. کتاب حاضر ترجمه همین نسخه از کتاب است.

طبق آنچه از توضیحات فرزانه طاهری، مترجم کتاب پطرزبورگ آمده، این کتاب درباره شخصیت های روسی در شهر سنت پترزبورگ در سال 1905 میلادی نوشته شده است. جزئی نگری این نویسنده و تمرکز وی بر توضیح تمامی درگیری ها و تحولات آن دوره باعث شده ولادیمیر ناباکوف، نویسنده مطرح روسی، پطرزبورگ را در کنار اولیس جیمز جویس، مسخ فرانتس کافکا و جست وجوی زمان از دست رفته مارسل پروست، در شمار آثار برتر قرن بیستم در مکتب مدرنیسم بداند.

از جمله مشخصات قابل توجه این رمان که آن را با آثار دیگر متفاوت می نماید تکیه بر آثار ادبی و اساطیر، نوآوری و همچنین قدرت ترسیم تصاویر و چشم اندازهای حس برانگیز و ملموس برای مخاطب است. با توجه به اینکه کتاب سرشار از اطلاعات نسبت به حال و روز شهر سنت پترزبورگ است و همچنین با توجه به چندبعدی بودن رمان، خواننده در ابتدای مطالعه کتاب باید کمی صبورانه تر پیش برود. با این حال خوانندگان پطرزبورگ به محض اینکه نسبت به فرایند داستان اشراف پیدا می نمایند و بر بال رمان سوار می شوند، ناخودآگاه همراه با شخصیت ها در دل این شهر تاریخی ماجراها را دنبال می نمایند. جزئیات رمان به حدی زیاد است که مترجم برای فهم بهتر خواننده، حدود 120 صفحه پی نوشت به آن اضافه نموده است.

مترجم کتاب در خصوص تاثیر شهر سنت پترزبورگ بر این رمان می گوید: شهر دقیقا شخصیت اصلی است. اصلا مقوله ای به نام متن پطرزبورگی داریم که در قرن نوزدهم در ادبیات روس شکل گرفت و سایه به سایه شهر واقعی از آن وقت تا حالا ادامه داشته. نحوه رفتار هر نویسنده با آن هم دچار تحول شده است.

در این رمان که خیابان ها، مجسمه ها و حتی رودخانه ها و کانال های آب به خوبی ترسیم شده اند، خواننده ناخواسته به سیر در دومین پایتخت روسیه می پردازد. طاهری در خصوص توجه نویسنده به این رمان، می گوید: تفاوت بیه لی در رفتار با شهر در رمانش با نویسندگان پیش از خودش، در این است که شهر و رمان به هم گره می خورند. سرشت عقلانی سنت پترزبوگر که سبب شده از ابتدا با نقشه ساخته و بنا گردد، در رمان به معضلی اساسی تبدیل می گردد. بیه لی این شهر امپراتورنشین را شبح گون و آخرالزمانی می بیند که در آن مجسمه ها جان می گیرند تا ساکنان را مقهور نمایند، شیطان چراغ های گازی خیابان نوسکی را روشن می نماید و جوان فقیر رادیکالی پیرزنی طماع را می کشد. اما شهر او از اساس بازی دماغی راوی است. در ذهن اوست هرچند ظاهرا وجود بیرونی دارد و مظاهر مدرنیته مثل برق و اتومبیل هم به آن اضافه شده اند و جوشش انقلاب زیر پوست شهر احساس می گردد. اما از اساس با بقیه فرق می نماید. صحتش مدام مورد تردید است اگرچه جزییات بیرونی را ذکر می نماید.

وی ادامه می دهد: بیه لی نویسنده ای خطرپذیر بود و در جستجوی روایت و برای درک آن خطرها را به جان می خرید. کتاب پطرزبورگ خیلی بصری و حس برانگیز است و در آن از شخصیت های متنوع بهره گرفته شده است.

آندری بیه لی متولد 26 اکتبر 1880 شهر مسکو، کشور روسیه، است که در 7 ژانویه 1934 چشم از دنیا فروبست.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: همگردی
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1170

به "سنت پترزبورگ به روایت پطرزبورگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنت پترزبورگ به روایت پطرزبورگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید