دانشمند ایرانی شواهد ابرسیل را در مریخ نشان داد

به گزارش مجله بای بلاگ، مریخ نورد کنجکاوی متعلق به ناسا که به منظور کشف شواهدی از وجود حیات باستانی در سیاره سرخ به مریخ فرستاده شده است، اکنون شواهدی از ابرسیلاب های باستانی در این سیاره یافته است که می تواند نشان دهنده وجود حیات باستانی در این سیاره باشد.

دانشمند ایرانی شواهد ابرسیل را در مریخ نشان داد

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، تصاویر قبلی از کانال های بزرگ در مریخ و ویژگی های غول پیکر موج مانند در سطح آن موسوم به ابرموج دارها (megaripples) نشان می دهد که این سیاره در گذشته در معرض سیل های فاجعه باری قرار گرفته است.

اکنون گروهی از دانشمندان تحت راهنمایی عزت حیدری دانشمند ایرانی دانشگاه ایالتی جکسون با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) ثابت نموده اند که ابرسیلاب ها حدود 4 میلیارد سال پیش دهانه گیل (Gale) را درنوردیده اند.

حیدری در این باره شرح داد: ارتفاع امواج سیلاب 30 فوت بوده است. امواج دیده شده در داده های ناسا کنجکاوی با ویژگی های حاصل از ذوب شدن یخ در زمین در حدود دو میلیون سال پیش یکسان است.

آلبرتو جی فایرن، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: ما برای اولین بار ابرسیلاب ها را با استفاده از داده های رسوبی دقیق که توسط مریخ نورد کنجکاوی مشاهده شده است، شناسایی کردیم. رسوباتی که توسط این سیلاب های بزرگ به جا مانده است، قبلاً توسط مدارگرد مریخ شناسایی نشده بود.

این تیم تحقیق متشکل از دانشمندان دانشگاه ایالتی جکسون، کرنل، آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و دانشگاه هاوایی است که از تصاویر گرفته شده توسط تصاویر لنز دستی مریخ و دوربین های Mastcam در مریخ نورد کنجکاوی برای مشاهده سنگ ها و مواد معدنی در دهانه گیل استفاده کردند.

آنچه که آنها یافتند، رسوباتی بود که به تشخیص آنها توسط سیلاب های بزرگی ایجاد شده است که پس از تشکیل کوه شارپ و دهانه گیل اتفاق افتاده است.

محققان بر این باورند که این سیلاب در اثر برخورد یک شهاب سنگ بسیار بزرگ ایجاد شده است که موجب فراوری گرمای کافی برای ذوب شدن مقدار زیادی یخ در این سیاره شده است.

در این رویداد، کربن دی اکسید و متان آزاد شده که با بخار آب ترکیب شده و برای مدت کوتاهی آب و هوایی گرم و مرطوب را تشکیل داده است.

این اتفاق منجر به باران های سیل آسایی در سراسر مریخ و سرازیر شدن آب همراه با رسوبات از کوه شارپ به دهانه گیل شده است.

همانطور می دانیم، وجود آب می تواند به معنای وجود حیات باشد. به همین دلیل ناسا و دیگر آژانس های فضایی سعی نموده اند شواهدی از آب موجود در اجرام آسمانی دیگر در منظومه شمسی پیدا نمایند.

فایرن شرح داد: این سیاره شرایط لازم برای حمایت از وجود آب مایع در سطح خود را داشته است و این روی کره زمین به وجود حیات منجر شده است.

اکنون وظیفه مریخ نورد استقامت خواهد بود که پس از فرود بر سطح مریخ در فوریه 2021، شواهدی از حیات باستانی در سیاره سرخ بیابد.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان