خرم آباد؛ میزبان جشنواره ملی فیلم مستند کَلدر

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران/لرستان جشنواره ملی فیلم مستند کَلدر با موضوع تاریخ و تمدن، اردیبهشت 1400 در خرم آباد برگزار می شود.

خرم آباد؛ میزبان جشنواره ملی فیلم مستند کَلدر

علی اکبر ولدبیگی، طراح و رئیس جشنواره فیلم مستند کلدر در دیدار با فرید رحمتی، مدیرکل و معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در خصوص فرایند شکل گیری جشنواره کلدر، گفت: اینجانب به عنوان طراح جشنواره پس از سه دهه کار در حاشیه تاریخ تمدن ایران در حوزه ژئوپولتیک کنونی ایران و ژئوپولتیک تاریخی ایران به ضرورت بنیان یک تحول فرهنگی جهان شمول که لرستان را به عنوان نقطه آغازین بسیاری از جلوه های تمدن جهان در مفهوم امروزین تاریخ، معرفی کند اندیشه می کردم که در نهایت به تفکر بنیان جشنواره کلدر انجامید.

فرود عوض پور، دبیر جشنواره کلدر نیز در این دیدار گفت: تاریخ و تمدن هر ملتی، شناسنامه زرین و ماندگار آن مردم است که پایه و اساس فرهنگ آن ملت را شکل می دهد.

وی اضافه کرد: نبود یک جشنواره تخصصی با موضوع تاریخ و تمدن، اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره را گردهم آورده تا برای برگزاری یک جشنواره جهانی به نام ایران و لرستان، که مهد تاریخ و تمدن کهن محسوب می شود، گامی ماندگار و مؤثر برای به تصویر کشیدن ابعاد مختلف این موضوع در قالب فیلم مستند برداشته شود و نام کَلدر به این دلیل برگزیده شده تا شناسنامه جشنواره به نام لرستان ثبت شود.

سپس غلامرضا نعمت پور، فیلم ساز لرستانی و سخنگوی شورای سیاستگذاری جشنواره ضمن تشکر از مدیرکل و معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، گفت: این جشنواره گرچه توسط بخش خصوصی و باتلاش چند تن از سینماگران و پژوهشگران لرستانی اجرا می شود، اما برگزاری آن نیازمند حمایت دولتی است و امیدواریم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و استانداری لرستان حمایت کامل را از این جشنواره داشته باشند.

در بخش دیگری از این دیدار احمدحسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، ضمن تقدیر از اقدامات اجرا شده توسط شورای سیاستگذاری جشنواره، اظهار کرد: خوشبختانه این جشنواره از یک پشتوانه قوی علمی و تخصصی بهره مند است و ترکیب شورای سیاستگذاری آن گواهی بر این مدعاست.

فتایی اضافه کرد: لرستان به عنوان خاستگاه نخستین بشر هوشمند در تاریخ، که مستندات آن در غار کَلدر موجود است، می تواند به مرکز تحقیق و پژوهش در خصوص تاریخ و تمدن مبدل شود و جشنواره فیلم مستند کَلدر فرصتی مغتنم برای دستیابی به این موفقیت است.

وی ادامه داد: برگزاری این جشنواره که گستره آن در گام نخست ملی و در دوره های بعدی جهانی خواهد شد، نیازمند برنامه ریزی قوی و دقیق و استفاده از تمام ظرفیت و توان استان است و ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از هیچ تلاشی برای موفقیت این رویداد بزگ هنری دریغ نخواهم کرد.

فرید رحمتی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان نیز در این دیدار اظهار کرد: جشنواره فیلم مستند کَلدر می تواند پیوست تصویری بسیار خوبی بر کتاب درخشان تاریخ تمدن اثر ویل دورانت باشد و انتخاب این موضوع برای جشنواره نشان از دقت بالای طراحان و مجریان آن دارد.

بهروز بازگیر، باستان شناس و مسئول گروه کاوش غار کَلدر و همچنین مرتضی قربانی از دیگر اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره در دیدار با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بودند.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2705

به "خرم آباد؛ میزبان جشنواره ملی فیلم مستند کَلدر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرم آباد؛ میزبان جشنواره ملی فیلم مستند کَلدر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید