خبرنگاران نقش پررنگ بازار سرمایه در تامین اقتصادی واحدهای تولیدی

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران - خبرنگاران - یک کارشناس ارشد بازار سرمایه به نقش پررنگ بازار سرمایه و بورس ها برای تحقق تامین اقتصادی موردنیاز واحدهای فراوریی جهت افزایش ظرفیت فراوری اشاره نمود و گفت: بازار سرمایه می تواند به واحدهای فراوریی در تامین سرمایه موردنیاز برای افزایش فراوری و ارتقای ظرفیت های فعلی یاری کند.

خبرنگاران نقش پررنگ بازار سرمایه در تامین اقتصادی واحدهای تولیدی

علی اسلامی بیدگلی امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرنگار مالی خبرنگاران، در مورد تحقق شعار سال 99 در راستای جهش فراوری گفت: اختصاص سال های 1398 و 1399 به دوره بهبود فضای کسب و کار، نظام فراوری و جهش آن قابل تقدیر است، در این زمینه ایجاد انگیزه و در نظر دریافت مشوق های لازم برای صنایع کوچک و متوسط جهت حرکت به سمت شفافیت بیشتر از سوی وزارت صنعت و سازمان بورس ضروری است.

وی گفت: با توجه به بحث هایی که در مورد جنگ های تجاری و پیامدهای منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا در دنیا وجود دارد، این نتیجه به دست می آید که بعضی کشورها از جمله ایران باید مبنای دنیای سازی و وابستگی به واردات را بازنگری نموده و به سمت بومی سازی حرکت نمایند که این امر می تواند تحقق شعار جهش فراوری را در پی داشته باشد، اما دستیابی به این هدف احتیاجمند فراهم شدن بستر و شرایط مورداحتیاج است.

اسلامی در مورد بسترها و راهکارهای مورد احتیاج برای رسیدن به این هدف گفت: در نخستین قدم باید سیاست های کشور در راستای بهبود فضای کسب و کار به وسیله مختلف و برطرف موانع موجود بر سر راه آنها قرار گیرد. در گام دوم، حذف رانت ها و یارانه های رانت زا باید حذف گردد تا فضای رقابتی یکسان برای همه بازیگران فعال در عرصه فراوری کشور از صنایع بالادستی تا صنایع پایین دستی، فراهم گردد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین یاری دیگری که بازار سرمایه می تواند به بخش فراوری داشته باشد، شفاف سازی قیمت مواد اولیه برای فراوری و فراهم کردن فضای رقابتی برای فروش محصولات در بورس کالا و بورس انرژی است که می تواند به جلوگیری از بروز رانت و ارتقای شفافیت مالی یاری کند.

اسلامی در مورد نقش بورس کالا و بورس انرژی در افزایش شفافیت در زنجیره فراوری صنایع مختلف توضیح داد: خوشبختانه با عرضه محصولات در بورس کالا و بورس انرژی، بستر لازم برای عرضه و تامین مواد اولیه واحدهای فراوریی در فضایی شفاف فراهم است. اما بخشی از محصولات واحدهای فراوریی به دلیل اینکه قابلیت استانداردسازی آنها چه برای مصرف در فراوری کالای نهایی و چه برای مصرف در فراوری کالاهای واسطه ای وجود ندارد، هنوز در بورس پذیرش نشده اند.

وی اضافه نمود: همچنین کالاهایی هم هستند که به دلیل حساسیت هایی که توسط بعضی بازیگران آنها و حتی بعضی نهادهای دولتی وجود دارد، با وجود آنکه بستر پذیرش و عرضه آنها در بورس فراهم است، در این بازار عرضه نمی شوند. به طوری که بیشتر تامین نماینده مواد اولیه عرضه نماینده هستند و مصرف نمایندگان این کالاها محصولاتشان را در بورس عرضه نمی نمایند.

اسلامی بیدگلی در مورد راهکارهای پیشنهادی برای افزایش شفافیت فراورینمایندگان به ویژه در بخش صنایع پایین دستی گفت: به اعتقاد بنده گام جدی در این جهت باید توسط وزارتخانه ها از جمله وزارت صمت برداشته گردد و فرهنگ سازی لازم برای معرفی مزایای بهره گیری از پتانسیل های بازار سرمایه جهت فروش کالا و خرید مواد اولیه مصرفی صورت گیرد که این اقدام برای صنایع بالادست صورت گرفته؛ اما متاسفانه برای صنایع کوچک و متوسط این فرهنگ سازی انجام نشده است.

وی بر لزوم در نظر دریافت مشوق هایی برای حرکت صنایع کوچک و متوسط به سمت بورس و شفافیت بیشتر تاکید نمود و گفت: همزمان با فرهنگ سازی، باید مشوق هایی در نظر گرفته گردد تا بازیگران این صنایع از فضای سنتی به سمت فضای شفاف و رقابتی سوق پیدا نمایند. معافیت های مالیاتی و حمایت های دولتی به شیوه ای که رانت زا نباشد، می تواند این واحدهای فراوریی را به سمت بازار سرمایه و فضای شفاف سوق دهد که در این صورت شاهد جهش فراوری در این بخش نیز خواهیم بود.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد هنوز چندان اشتیاق و علاقه ای در بین این بخش از زنجیره فراوری برای بر هم زدن روش های سنتی و قدیمی و بهره گیری از شیوه های مدرن معاملاتی در بازار سرمایه وجود ندارد. زیرا برای این تغییر نگرش، بازیگران باید هزینه هایی را بپردازند. از این رو، باید انگیزه لازم را نیز برای آنها ایجاد کرد که در این رابطه وزارت صنعت و سازمان بورس هم در نقش سیاست گذار و هم در نقش تسهیل گری که بر عهده دارند می توانند این انگیزه ها را ایجاد نمایند.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1711

به "خبرنگاران نقش پررنگ بازار سرمایه در تامین اقتصادی واحدهای تولیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نقش پررنگ بازار سرمایه در تامین اقتصادی واحدهای تولیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید