خبرنگاران محبوبیت روز افزون اسپوتنیک وی و بدبینی بی دلیل غرب

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران- خبرنگاران- روزنامه فرانکفورتر آلگماینه آلمان با اشاره به افزایش درخواست های جهانی برای خرید واکسن اسپوتنیک وی، بدبینی کشورهای غربی به این واکسن ساخت روسیه را بی دلیل خواند.

خبرنگاران محبوبیت روز افزون اسپوتنیک وی و بدبینی بی دلیل غرب

به گزارش خبرنگاران، نشریه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ آلمان امروز (یکشنبه) با اشاره به افزایش اقبال دنیای به این واکسن نوشت: در هفته گذشته واکسن کرونا روسی در مصر ، قرقیزستان ، هندوراس ، گواتمالا و جمهوری مولداوی تأیید شد. نخستین محموله های این واکسن به مکزیک و صربستان رسید و اولین دوزها در پاراگوئه تزریق شد.

در حال حاضر 38 کشور در دنیا واکسن اسپوتنیک وی را تایید نموده اند که در میان آنها مجارستان ، یک کشور عضو اتحادیه اروپا نیز وجود دارد که نمی خواست برای این کار منتظر تاییدیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا (EMA) بماند.

همچنین دولت جمهوری چک روز شنبه خاطرنشان کرد که در خصوص تحویل واکسن روسی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور رایزنی نموده است. این واکسن به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته محبوبیت ویژه ای دارد ، زیرا هر دو دوز آن کمتر از 20 دلار است و می توان آن را در یخچال نگهداری کرد.

اخیرا یک مطالعه در مجله تخصصی لنست (The Lancet) نیز تأیید کرد که واکسن اسپوتنیک وی بسیار موثر و بی خطر است. هنوز معین نیست که آیا روسیه می تواند به وعده های تحویل خود عمل کند ، زیرا این کشور به کارخانه های خارج از کشور نیز وابسته است ، به عنوان مثال در هند و برزیل ، که طبق گزارش رسانه ها بعضی از آنها هنوز فراوری را شروع ننموده اند.

تا به امروز فراوری این واکسن روسی به هیچ فراوری کننده غربی واگذار نشده است. احتمالاً یکی از دلایل آن این است که روسیه اعلام نموده از ماه مارس به بعد نسخه لایت واکسن خود را ارائه می دهد که به جای دو دوز فقط حاوی یک دوز واکسن است. واکسن اسپوتنیک لایت 85 درصد کارایی دارد که کمتر از میزان اثرگذاری اسپوتنیک وی با اثرگذاری 92 درصدی است.

الکساندر گینزبورگ رئیس مرکز ویروس شناسی گمالیا روسیه در این رابطه گفته است که واکسن اسپوتنیک لایت (واکسن سوم کرونا در روسیه) تا 5 ماه مصونیت در بدن فرد دریافت کننده ایجاد می نماید.

هر چند گفته می گردد که قیمت اسپوتنیک وی در مقایسه با انواع واکسن آمریکایی و اروپایی چندان رقابتی نیست و به عنوان مثال بعضی کشورهای آفریقایی قراردادهای بهتری برای خرید واکسن های بایون تک-فایزر و آسترا زنکا بسته اند. با این وجود اسپوتنیک وی در حال حاضر یک موفقیت بوده و از نظر سفارش ، در حال حاضر یکی از محبوب ترین واکسن ها در دنیا است.

اکنون این سوال پیش می آید که آیا غرب برای مدت طولانی بی دلیل به این واکسن بدبین بوده است؟ پاسخ مسکو به این سوال مثبت است. روسها با انتقاد از این رویکرد غرب، علت آن را سیاسی کردن پژوهش برای کشف واکسن می دانند. اخیرا هنگامی که اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا ابراز تعجب کرد که چرا مسکو میلیون ها دوز واکسن خود را به کشورهای دیگر ارائه می دهد در حالی که کارزار واکسیناسیون در این کشور به کندی پیش می رود ، نمایندگی دائم روسیه در اتحادیه اروپا در پاسخ در توئیتر نوشت: نه به سیاسی کاری در موضوع واکسن کووید-19

اما بخشی از این شک و تردید عمدتا مربوط به نگرانی های علمی بود. تا زمان انتشار نتایج پژوهش در لنست در ابتدای فوریه ، ایمنی و اثربخشی اسپوتنیک وی به طور مستقل قابل ارزیابی نبود زیرا فراوریکنندگان آن به سختی داده ای را منتشر می کردند. وقتی روسیه واکسن را در تابستان گذشته تایید کرد ، کمتر از 100 نفر در آزمایشات بالینی شرکت کردند ؛ مرحله مهم و سوم مطالعه نیز هنوز در دست آنالیز بود و هنوز تکمیل نشده بود. این عجله و بی توجهی به استانداردهای بین المللی باعث بی اعتمادی شد.

با این حال نتیجه بخش بودن آزمایشان این واکسن و استقبال دنیای از آن نشان می دهد در پشت بدبینی اروپایی ها و آمریکا به این واکسن ساخت روسیه، مقاصد سیاسی پررنگ تر از دلایل علمی بوده است.

به گزارش خبرنگاران، روسیه اولین کشوری بود که واکسن ضد ویروس کووید-19 را یازدهم آگوست 2020 (21 مرداد) به ثبت رساند. مرکز تحقیقات ملی همه گیر شناسی و میکروب شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه، این واکسن را فراوری کرد. اسپوتنیک وی، واکسنی که بر پایه ناقل انسانی ساخته شده است و دو مرحله ای بودن آن در دو دُز تکمیل می گردد.

سازمان غذا و دارو ایران بعد از سفر محمد جواد ظریف به مسکو مجوز اضطراری استفاده از واکسن اسپوتنیک وی را که محصول شرکت گامالیای روسیه است، صادر کرد و در پی آن 16 بهمن اولین محموله این واکسن به تعداد 20 هزار دوز برای واکسیناسیون 10 هزار نفر (هر نفر دو دوز) وارد کشور و با استفاده از این محموله، 21 بهمن شروع واکسیناسیون کرونا در ایران با اولویت کارکنان بخش های آی سی یو اعلام شد.

دومین محموله این واکسن نیز 24 بهمن به تعداد 100 هزار دوز وارد کشور شد، تا سعید نمکی، شروع واکسیناسیون 100 هزار نفر دیگر از کادر درمان را اعلام کند.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6604

به "خبرنگاران محبوبیت روز افزون اسپوتنیک وی و بدبینی بی دلیل غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران محبوبیت روز افزون اسپوتنیک وی و بدبینی بی دلیل غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید