خبرنگاران شعور حسینی در عزاداری های محرم استان اردبیل

به گزارش مجله بای بلاگ، اردبیل - خبرنگاران- هوا سرد شده و در نخستین روزهای شهریور، پاییز تابستان را به عقب رانده است، در دل شب در خیابان کناری مسجد و در میان علم ها و بیرق های سیاه، سبز و سفید ، عزاداران حسینی غریبانه به سینه زده و حسین حسین می گویند.

خبرنگاران شعور حسینی در عزاداری های محرم استان اردبیل

محوطه ای با داربست ها تعبیه شده است، عزاداران پس از کنترل تب با دستگاه تب سنج وارد آن می شوند، همه افراد از کوچک و عظیم ماسک بر دهان و بینی دارند، هر روز این محیط ضدعفونی می گردد، صدای نوحه اوج می گیرد ، دست ها به پرواز درآمده و بر سینه فرود می آیند و صدای حسین حسین و عباس و ابوالفضل از پشت ماسک ها در فضا طنین انداز می گردد.

افرادی از زن و مرد با احتیاط و ماسک زده در گروه های خانوادگی و دو سه نفره و بعضی از داخل خودروهای شخصی از دور و پراکنده نظاره گر نوحه سرایی و سینه زنی هستند و آرام اشک می ریزند.

پارسال و سال های پیش تر این روزها و شب ها اردبیل قیامتی بپا بود، پایتخت حسینیت مملو از عزادارانی بود که در دسته جات عزاداری بازار و خیابان را پر نموده بودند و در جای جای این شهر در 24 ساعت شبانه روز جز حسین (ع) و عباس (ع) صدا و نوایی شنیده نمی شد؛ اما سال جاری و در این شب ها بیماری کرونا همه چیز را بر هم زده است، دیگر از ازدحام جمعیت خبری نیست و این به اجبار است و نه اختیار.

بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا، راه اندازی دسته جات عزاداری ممنوع شده است و بر این اساس حسینیان اردبیلی با چشم پوشی از آیین های سنتی و ریشه دار خود دسته های عزاداری خود را روانه بازار نمی نمایند و شب ها نیز که روال بر میهمانی و عزاداری هر محله ای در مسجد محله دیگر بود انجام نمی گیرد.

هر هیات عزاداری به وقت محدود در گوشه ای و در کنار مسجد محله سینه زنی و زنجیرزنی می نماید و دعایی که خدایا شر این ویروس از دنیا برچیده شده و محرم سال آینده این غربت و حسرت به عزاداری پرشوری جبران گردد.

یکی از ریش سفیدان اردبیلی می گوید: اردبیل بدون حسین (ع) هیچ است، حسینیان اردبیل بدون محرم و حسین حسین گفتن نمی توانند دل های ناآرام خود را آرام سازند و به هر طریقی عزاداری های سالار شهیدان در این شهر زنده بوده و خواهد بود.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا شرایط خاصی در دنیا رقم زده است، گفت: خود سالار شهیدان به هیچ وجه راضی نیست که عزادارانش کوچک ترین آسیبی متحمل شوند و بر این اساس ما عزاداری های خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله فیزیکی برگزار می کنیم.

به گفته وی ، در عزای حسین (ع) مهم معرفت ، شعور و دل است، به هر طریقی می گردد بر حسین اشک ریخت و دل به معشوق داد، چه در ازدحام، چه در فاصله و حتی در خلوت خود و در گوشه ای دور از همه.

مسوولان بهداشتی استان اردبیل می گویند که بیشتر هیات های عزاداری و حسینیان اردبیل تا به امروز توصیه ها و دستورالعمل های ستاد ملی کرونا را به صورت نسبتا مطلوب رعایت نموده اند و عزاداری نسبتا خوب و با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال اجرا است.

یک کارشناس امور بهداشتی می گوید: در چند روز گذشته بازدیدهایی که از هیات ها و مساجد صورت گرفت حکایت از رعایت نسبی پروتکل های بهداشتی دارد.

وی بیان نمود: در بیشتر مناطق عزاداری ها بیرون از مساجد صورت می گیرد اما بیم آن می رود که با سرد شدن هوا در اردبیل و بارش باران در بعضی مناطق عزاداران اقدام به عزاداری در داخل مسجد نمایند که این امر کمی نگران نماینده است.

او با توصیه به عزاداران حسینی برای برگزاری آیین های عزاداری در بیرون از مساجد گفت: حتی در فضای باز هم می بایست فاصله 1.5 متری رعایت شده و از ماسک استفاده گردد.

وی به افراد دارای بیماری زمینه ای و افراد مسن نیز توصیه کرد که در اجتماعات و عزاداری ها حضور پیدا ننموده و به وسیله برنامه های رادیو و تلویزیون در عزاداری ها مشارکت معنوی نمایند.

دکتر شهرام حبیب زاده ، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل هم با اشاره به برگزاری آیین های عزاداری محرم در استان تاکید نمود که بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا، برگزاری مراسم عزاداری صرفا در فضای باز و با رعایت پروتکل های بهداشتی امکان پذیر است.

دکتر رضایی بنا ،معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم ضمن تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در آیین های مراسم عزاداری گفت: توصیه اکید این است افراد مسن، بچه ها و افرادی که بیماری زمینه ای دارند در این مراسم حضور پیدا ننمایند.

استاندار اردبیل نیز با اشاره به برگزاری آیین های سوگواری محرم در استان اردبیل از حسینیان محلات و مساجدی که در برنامه های خود پروتکل های بهداشتی را رعایت می نمایند تقدیر کرد.

اکبر بهنامجو گفت: از شیفتگان و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در مناطق، محلات و مساجد مختلف استان که به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و یاری به حفظ سلامتی عمومی با رعایت پروتکل های بهداشتی و در فضای باز به اقامه عزای امام حسین (ع) اهتمام می نمایند صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.

وی بیان نمود: فاصله دریافت از محرم فاصله دریافت از اعتقادات دینی است و عزاداران فهیم و باشعور حسینی در استان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی هرگونه تبلیغات سوء دشمن را خنثی می نمایند.

بهنامجو تاکید نمود: طبق پروتکل بهداشتی ستاد ملی کرونا مراسم عزاداری باید در فضای باز برگزار گردد.

وی افزود: برگزاری آیین های شبیه خوانی و حرکات دسته جات عزاداری در خیابان ها ممنوع اعلام شده است.

فرماندار اردبیل هم گفت: با عظیمان، ریش سفیدان و هیات امنای محلات ششگانه اردبیل و شعبات تابعه آن جلسات متعدد برگزار و درباره برگزاری بهداشتی عزاداری ها هم اندیشی شده است.

مسعود امامی یگانه افزود: تا به امروز آیین های عزاداری در فضاهای باز و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شده است.

او افزود: گروه های نظارتی سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز بهداشت شهرستان اردبیل بر برگزاری عزاداری ها نظارت می نمایند تا در صورت رعایت نشدن موارد بهداشتی ، تذکرات لازم به متولیان داده گردد.

معاون سیاسی استاندار اردبیل هم فرهنگ استفاده از ماسک و ضدعفونی در عزاداری ها را ضروری دانست و گفت:خوشبختانه مردم فهیم استان به اهمیت و حساسیت موضوع پی برده اند و بیشتر مردم در نقاط مختلف استفاده از ماسک را الگوی پیشگیری از ویروس کرنا می دانند.

بهروز ندایی افزود: همکاری عزاداران تا به امروز خوب بوده و بیشتر آنها پایبند به اصول بوده و به پروتکل بهداشتی ابلاغ شده اعتماد دارند.

به گزارش خبرنگاران، هر روز که از محرم می گذرد و تاسوعا و عاشورا نزدیک می گردد بر شور حسینی در اردبیل افزوده می گردد، اردبیل سال جاری از محرم تنها ازدحام جمعیت را کم دارد، همه جا سیاه پوش است ، حسین و فلسفه قیام او همچنان در این شهر زنده است ، شعور حسینی همچنان در این استان حاکم است و نوای یا حسین (ع) رساتر از همواره.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3846

به "خبرنگاران شعور حسینی در عزاداری های محرم استان اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شعور حسینی در عزاداری های محرم استان اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید