خبرنگاران کوشش های ایران و روسیه برای تحقق راستا ریلی شمال- جنوب سرعت گرفت

به گزارش مجله بای بلاگ، مسکو - خبرنگاران- میخائیل پائولف معاون راه آهن سراسری روسیه و کاظم جلالی سفیرجمهوری اسلامی ایران در این کشور آخرین اقدام های اجرا شده برای تحقق راستا بین المللی ریلی شمال- جنوب را آنالیز کردند و در این نشست اعلام شد تا زمان رفع شدن خلا ریلی در قسمت ایران، راستا ترکبیی برای شروع حمل کالا اجرایی گردد.

خبرنگاران کوشش های ایران و روسیه برای تحقق راستا ریلی شمال- جنوب سرعت گرفت

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش روز آدینه خبرنگاران در نشستی که به همین منظور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار گردید دو طرف مسائل مربوط به این راستا در دو کشور و بخصوص قسمت راه آهن رشت آستارا را مورد آنالیز قرار دادند و بر رفع موانع این راستا مهم بین المللی که برای سه کشور ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان از اهمیت مالی فراوانی برخوردار است تاکید کردند.

کریدور حمل و نقل شمال-جنوب، شمال اروپا به شرق آسیا به وسیله ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه متصل می گردد و هدف اولیه ای که برای این طرح نوشته شد، ترانزیت سالانه پنج میلیون تن کالا از این راستا است.

سال 1398 برای تکمیل کریدور شمال-جنوب، تفاهم نامه سه جانبه ای بین روسای جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان امضا شد.

در این نشست اعلام شد که تا زمان اجرای خلا ریلی که در خط اهن رشت - استارا که حدود 170 کیلومتر است راستا ترکیبی برای حمل کالا اجرایی گردد.

جلالی و پائولف بعد از این نشست در گفت وگویی مسائل مربوط به همکاری های حمل و نقل دو طرف بخصوص در بخش راه آهن را اعلام کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: ارتباطات راه آهن ایران و روسیه بسیاری قوی است و دو طرف مرتبا با هم گفت و گو دارند و بر همین اساس دو طرف کوشش دارند راستا ترانزیتی شمال جنوب را که برای دو کشور اهمیت زیادی دارد هر چه سریعتر راه اندازی گردد.

وی توضیح داد: کوشش ها برای راه اندازی کامل ریلی این راستا در حال اجرا است و به نظر می آید تنها خلا آن راستا رشت به آستارا است که باید تکمیل گردد.

جلالی توضیح داد: ما امیدوار هستیم که با همکاری سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان این کار انجام گردد و بر همین اساس از طرف جمهوری آذربایجان خواسته ایم که در این خصوص اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی گفت: اما با ابتکاری که در حال اجراست قرار است تا قبل از تکمیل شدن راستا راه اهن رشت - آستارا به طول 170 کیلومتر، این راستا را به شکل ترکیبی راه اندازی کنیم.

جلالی توضیح داد : بر همین اساس تصمیم گرفته شد در راستا رشت - آستارا تا زمانی راه اندازی حمل کالا به صورت جاده ای انجام گردد و و دوباره از آستارا به شکل ریلی این کالاها بتواند تا مقصد نهایی حمل شوند.

سفیر ایران در مسکو یادآورشد: براساس توافق اجرا شده در سال های گذشته، جمهوری آذربایجان متعهد به فاینانس قطعه رشت-آستارا شده بود، اما تا به امروز این موضوع عملی نشده است.

جلالی اضافه کرد: براساس توافق اجرا شده با روسیه قرار است تا زمان تکمیل قطعه رشت-آستارا، ترانزیت و حمل و نقل کالا بصورت ترکیبی، از جمله استفاده از خطوط آهن موحود، راستا جاده ای و حمل و نقل دریایی انجام گردد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راه اندازی ترکیبی راستا شمال جنوب گام خیلی مهمی است، توضیح داد : هماهنگی ها در این خصوص در حال اجرا است.

جلالی شرح داد که البته اولویت دیگر ما راه آهن چابهار-زاهدان است که آن هم بسیار مهم و چنانچه این راستا اجرایی گردد ظرفیت حمل و نقل کشورمان در راستا شمال جنوب به میزان بسیار بالایی خواهد رسید که در شکوفایی مالی ایران بسیار موثر خواهند بود.

میخائیل پائولف معاون راه آهن سراسری روسیه همچنین با یادآوری اینکه شرکت متبوع وی توسعه روابط و همکاریها با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را بسیار ارج می نهد، گفت: ما روابط دیرینه با دولت ایران و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داریم. ما این روابط را بسیار ارج می نهیم و توسعه روابط را بسیار مهم می دانیم و امروز هم (در ملاقات با کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه) به توسعه این روابط پرداختیم.

وی به گفت و گوی خود با سفیر ایران اشاره نمود و ادامه داد: امروز در خصوص مسائل بسیار مهمی گفت و گو کردیم که شامل افزایش پتانسیل ترانزیتی ایران و توسعه راهگذر (کریدور) بین المللی شمال-جنوب است.

پائولف گفت: بدیهی است یکی از مهم ترین دلایل برای سرانجام احداث خط آهن رشت- آستارا، استفاده از آن در کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به آن توجه بسیار زیاد داریم.

معاون شرکت راه آهن روسیه یادآورشد : به رغم این که خط آهن رشت -آستارا هنوز آماده نیست در رابطه با آن اقدامات بسیار زیادی انجام شده است با طرف هندی موضوع نرخ و تعرفه حمل را مورد آنالیز قرار داده و به توافق رساندیم و چنین اقداماتی با ایران و جمهوری اذربایجان انجام گرفته است.

وی ادامه داد: با شرکت دولتی راه اهن روسیه هم در این مورد توافق شده است.

وی یادآورشد که اکنون برای ارائه خدمات جامع حمل و نقلی چه در عرصه خط آهن و چه جاده ای خودرویی تا ایستگاه آستارا آماده ایم.

مقام روس گفت: این امر امکان می دهد از پتانسیل راهگذر شمال -جنوب برای جذب محموله ها استفاده گردد. البته احتیاج به حل مساله نرخ حمل محموله ها وجود دارد.

وی ادامه داد: در خصوص خط آهن از طرف ما همه مسائل رفع شده است و فقط شرایط برای حمل و نقل با کامیون از ایران مانده است که با مشارکت سفیر ایران در روسیه و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، این مساله حل خواهد شد.

کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب ایران ارتباط کشورهای اروپایی، آسیای میانه، روسیه و منطقه قفقاز را با خلیج فارس و هندوستان فراهم می نماید و گفته می گردد با تحقق آن سالانه امکان نقل و انتقال 10 میلیون تن بار و سه میلیون مسافر فراهم می گردد و با تحکیم روابط تجاری ایران با کشورهای بهره مند از این راستا ریلی، میزان اثرگذاری ایران در ثبات مالی و سیاسی منطقه نیز ارتقا خواهد یافت.

کارشناسان امر اعلام نموده اند که اکنون حرکت کشتی های تجاری از هندوستان به آسیای میانه از راستا مومبای - کانال سوئز - مسکو به طول 16 هزار و 129 کیلومتر 40 روز طول می کشد اما بعد از تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب فقط 14 روز زمان می برد و هزینه های حمل و نقل نیز به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5855

به "خبرنگاران کوشش های ایران و روسیه برای تحقق راستا ریلی شمال- جنوب سرعت گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کوشش های ایران و روسیه برای تحقق راستا ریلی شمال- جنوب سرعت گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید