خبرنگاران استاد دانشگاه : رویاسازی و تغییر نگرش دو اصل مورد نیاز برای ساخت گفتمان وحدت است

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران- خبرنگاران- دبیرکل سابق کمیسیون ملی یونسکو در ایران و استاد دانشگاه تهران تحقق وحدت در جوامع اسلامی را نیازمند ساخت گفتمان دانست و گفت: بدون رویاسازی و تغییر نگرش تصمیم گیران جهان اسلام رسیدن به گفتمان وحدت شدنی نیست.

خبرنگاران استاد دانشگاه : رویاسازی و تغییر نگرش دو اصل مورد نیاز برای ساخت گفتمان وحدت است

به گزارش پنجشنبه شب خبرنگاران از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، محمدرضا سعیدآبادی پنجشنبه شب در نشست علمی رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی که در حاشیه کنفرانس وحدت اسلامی برگزار و با استفاده از بسترهای مجازی منعکس شد، با تبیین ضرورت شبکه ای شدن گفتمان وحدت در جهان اسلام اظهار کرد: هنگامی که از ضرورت صحبت می کنیم یعنی اینکه معتقد به کار شکلی و ظاهری نیستیم و نگاه ما به سوی کارهای عملیاتی است.

وی با تاکید بر اینکه منابع وحدت بخش در جهان امروز محدود و کم یاب می شود، شرح داد: علت این موضوع رقابت ها و فردگرایی مضمن در جهان و همچنین سودگرایی حداکثری در کشورهاست، بحران هایی همانند کرونا نشان داده که چگونه هر کشور و قومی با یک بحران به دنبال رفع مسائل خود خواهد بود و به دیگران کاری نخواهد داشت.

استاد دانشگاه تهران گفت: جنگ های ساختگی که میان کشورها و جوامع وجود دارد در کشورهای اسلامی نیز مشاهده می شود و تفرقه ها، واگرایی ها و فردی شدن امور به جای توجه به منفعت جمع بارها به اثبات رسیده و نشان می دهد که گفتمان وحدت درحال کاهش است و ما باید به این گفتمان نگاه جدید و دقت بیشتری داشته باشیم.

گفتمان وحدت نیازمند رویاسازی

وی با اشاره به اینکه گفتمان وحدت در میان جوامع اسلامی بدون داشتن یک رویا امکان پذیر نیست، گفت: اگر ما از وحدت حرف بزنیم اما گفتمانی در مورد آن نباشد هیچ فایده ای نخواهد داشت؛ نسل جوان امروز زمانی که از وحدت اسلامی می شنود باید رویا داشته باشد و برای این رویا به دنبال تحقق وحدت باشد و این رویاست که به گفتمان وحدت قدرت، پویایی و حرکت می دهد و منظور از این رویا همان افق، انرژی، درد و امید مشترک است و ما برای گفتمان وحدت اسلامی نیازمند تولید انبوه رویا هستیم.

سعید آبادی با تاکید بر اینکه نگرش دست اندرکاران و تصمیم گیران جهان اسلام در حوزه شبکه های اجتماعی باید تا حدودی معلوم شود، اظهار کرد: نخست نگرش تدافعی و انکاری است و باید قبول کنیم که هنوز برخی این شبکه ها را انکار می کنند؛ نگرش دوم نگرش واکنشی است یعنی اتفاقی رقم می خورد و ما به یاد می آوریم باید از این شبکه ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نگرش سوم نگرش ناچاری است که به این موضوع فکر می کنیم که باید از این فضا استفاده کنیم و نگرش چهارم نگرش هدفمند، آغازگرانه و فعالانه است تا جوامع اسلامی و دست اندرکاران جهان اسلام چنین نگرشی به شبکه های اجتماعی نداشته باشند نمی توان از ضرورت شبکه ای شدن گفتمان وحدت در شبکه های اجتماعی صحبت کرد.

سعید آبادی با تاکید بر اینکه ذهن و روح جوان امروزی در شبکه های اجتماعی شکل می گیرد، گفت: با توجه به این جایگاه شبکه های اجتماعی ما باید به دنبال استفاده ویژه تری از این بسترها باشیم.

این کارشناس روابط بین الملل شرح داد: امروز در شبکه های اجتماعی بسته های کوچک و بزرگی با عنوان محتوا و اطلاعات ایجاد می شود که جهان اسلام تا به امروز نتوانسته در این حوزه نیز به صورت مطلوب عمل کند درحالی که تولید محتوای مناسب در ترویج و انعکاس آن بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: ما باید بررسی کنیم که یک محتوا چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا بتواند در میان مخاطبان انتشار بیشتری داشته باشد، اکنون در کشورهای غربی مطالعات بسیاری در این حوزه انجام می شود اما ما نتوانسته ایم در جهان اسلام در این حوزه کارشناسی های لازم را داشته باشیم درحالی که برای شبکه ای کردن گفتمان وحدت اسلامی نیازمند ساختار و سازمان هستیم.

نوآوری از نیازهای جدی گفتمان وحدت

سعیدآبادی نوآوری را یکی از نیازهای جدی گفتمان وحدت دانست و شرح داد: ما باید به اصل و نقطه مرکزی پیام توجه کنیم و در سبک و قالب عرضه محتوا و همچنین روش توزیع و ارسال نوآوری داشته باشیم.

وی مقاومت، سازگاری و تغییرپذیری را از دیگر نیازهای گفتمان وحدت خواند و گفت: بادهای مخرب و مخالف وجود دارد و برخی از دیدگاه ها از نوآوری جلوگیری می کند برای ترویج گفتمان وحدت به عنوان گفتمان پر نیاز جوامع اسلامی نیازمند مقاومت هستیم.

سعیدآبادی اضافه کرد: مقاومت در برابر کارهای هیجانی و مقطعی یکی دیگر از نیازهای گفتمان وحدت اسلامی است که باید مورد توجه علما و تصمیم گیران جهان اسلام قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید محیط رقابتی امروز را متوجه شویم و همچنان همانند گذشته فکر نکنیم، گفت: نسبت به هویت سازی ها و گفتمان سازی های امروز و همچنین محیط تکنولوژیک جامعه امروز باید تسلط و شناخت لازم را داشته باشیم.

سعیدآبادی گفت: ما باید رویکرد تغییر پذیری داشته باشیم تا بتوانیم فرصت های جدید را برای نسل جدید مسلمان امروز ایجاد کنیم که ادبیات امروزی را می شناسد و منجر می شود که گفتمان وحدت به بازیابی خویش برسد.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4765

به "خبرنگاران استاد دانشگاه : رویاسازی و تغییر نگرش دو اصل مورد نیاز برای ساخت گفتمان وحدت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاد دانشگاه : رویاسازی و تغییر نگرش دو اصل مورد نیاز برای ساخت گفتمان وحدت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید