خاموشی دولت در روزهای بی برقی

به گزارش مجله بای بلاگ، هوا به قدری گرم است، کرونا به قدری دارد فشار می آورد و بی برقی به اندازه ای ما را لای منگنه گذاشته که جایی نزدیکی های سرحد جنون، عذرخواهی سخنگوی صنعت برق کشور نه برایمان لذتی داشت و نه به دل مان نشست. مصطفی رجبی مشهدی گفت عذرخواهی می کنم و منظورش دلجویی از مردم ایران بابت قطعی های اخیر برق بود اما این عذرخواهی نتوانست آتش درون مان را خاموش کند و نتوانست دقایقی را که با بی برقی، بی آبی، بی اینترنتی و هزار و یک مشکل ریز و درشت دیگر که همه اش از قطعی برق ناشی می شد، جبران کند.

خاموشی دولت در روزهای بی برقی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه خبرنگاران؛ ویدئوی مربوط به قطعی برق در یکی از بیمارستان های کشور را که پزشک بخش مراقبت های ویژه آن را ضبط و در فضای مجازی پخش کرده بود حتما تا حالا خیلی ها دیده اند. آن اتاق تاریک و ترسناک، اتاقی که روی هر تخت آن رشته حیات یک انسان به دستگاه های مختلف وصل شده بود و معلوم نیست کدام دستگاه بعد قطعی برق آژیر های گوشخراش می کشید و هول و ولا به جان بیماران می انداخت، بهترین علت است بر این که دیگر حتی عذرخواهی نمی تواند آرام مان کند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس دیروز در صفحه شخصی اش نوشت: مردم از این همه بی برنامگی کلافه شده اند، که راست می گفت. کمال حسین پور، عضو کمیسیون عمران مجلس هم نوشت: وزارت نیرو باید پاسخگوی این شرایط نابسامان باشد. که او هم راست می گفت. ما مردم از این همه بی برنامگی و نابسامانی خسته شده ایم. ما کلافه ایم از این همه قطعی برق، از این گرمای کلافه کننده، از کرونا که مهار نمی شود، از بی آبی که می شنویم مردم رنجدیده خوزستان را چپانده است در صف های خرید آب و البته خسته ایم از بی اعتنایی مسؤولان و دست روی دست گذاشتن شان.

اگر در مورد بی آبی همه تقصیر ها را به گردن طبیعت و کاهش بارش ها بیندازیم (که البته این طور نیست و مدیریت نابسامان منابع آب هم دخیل است) در مورد بی برقی هیچ کسی مسؤول نیست به جز مسؤولان وزارت نیرو. در مورد قطعی های بی برنامه و غافلگیرکننده برق هم که فقط و فقط این وزارتخانه مسؤول است. چند روزی است جریان برق هرکجا که دلش بخواهد وصل می ماند و هرجا که بخواهد قطع می شود بی توجه به این که وقتی برق نیست، زندگی مختل است حتی حیات عده ای به خطر می افتد. می گوییم هرجا که برق دلش بخواهد هست و هرجا که دلش بخواهد نیست، چون گویا عنان قطع برق از دست وزارت نیرو هم خارج شده است.

این ها جملات رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور درباره چرایی قطعی های بی برنامه برق است: به منظور حفظ پایداری شبکه، رله های فرکانسی به کار گرفته شده و هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر برود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله ها به صورت اتوماتیک به کار می افتد و برق تعدادی از مشترکان را قطع می کند. این جملات واقعا چقدر قابل پذیرش است؟ آیا این اظهارات توضیح خوبی برای علت خاموشی هاست و می تواند غافلگیر شدن مردم در هر ساعت از شبانه روز را توجیه کند؟ ما مردم در گرمای فزاینده و طاقت فرسای تابستان 1400 از مسؤولان انتظار زیادی نداریم. ما فقط می خواهیم برق پایدار داشته باشیم و به خاطر بی برقی زندگی مان بی نظم و بلبشو نشود.

اگر این میسر نیست فقط این را می خواهیم که اگر قرار است برق قطع شود لااقل بدانیم نوبت مان چه ساعتی است تا خودمان را برای چند ساعت زندگی بدون برق آماده کنیم نه این که هر لحظه با بیم و هراس زندگی کنیم و درست در لحظه ای که انتظارش را نداریم، نظاره گر امورات مختل شده مان باشیم.

قطع برق با مردم چه کرد؟

قطعی های اخیر برق در زندگی هرکدام از ما یک جور تاثیر گذاشته. این خاموشی ها برای عده ای مسائل ریز و جزئی زندگی شان را مختل کرده و برای عده ای خسارات بزرگ و دلهره آور به بار آورده. خاموشی های بی برنامه عده ای از مردم را در آسانسور ها حبس کرده، عده ای را در پارکینگ های ریموت دار خانه هایشان زندانی کرده، عده ای را درست در زمانی که قصد خرید داشته اند کنار دستگاه های پوز غافلگیر کرده و دست خالی برگردانده، عده ای را هم که در ساختمان های بلند زندگی می کنند و پمپ ها آب را به خانه هایشان می رساند، بی آب گذاشته.

در شرایط های وخیم تر مثل بیمارستانی که ویدئوی مربوط به آن در فضای مجازی حسابی دست به دست شده، جان بیماران و سلامت روان آن ها به خطر افتاده. حتی در حوزه ورزش هم خاموشی ها رد پای خود را برجای گذاشته و موجب نارضایتی شده مثل قطع شدن 30 دقیقه ای برق ورزشگاه شهید دستغیب شیراز درست وسط مسابقه فوتبال؛ اتفاقی که سرمربی تیم فجر سپاسی را به حیرت واداشته: این اتفاق بنده را به یاد عصر حجر انداخت.

علاوه براینها، اما قطع شدن اینترنت پس از قطعی برق هم مسئله ای عمده است که کاربران اینترنت را در روز های اخیر بسیار می آزارد. اساس بسیاری از کسب وکار ها و مشاغل بر پایه اینترنت است و وقتی برق می رود و به دنبالش اینترنت قطع می شود یعنی که کارها می خوابد.

البته دیروز وزیر ارتباطات هم بابت قطعی اینترنت عذرخواهی کرد؛ کاری که گرچه صورتی قشنگ داشت، ولی مثل عذرخواهی سخنگوی صنعت برق کشور دیگر به کار مردمی که خسارت دیده و اعصاب شان آشفته شده است، نمی خورد.

محمد آذری جهرمی در پرسش و پاسخی توییتری گفت: همه باید پاسخگو باشند. باتری دکل های تلفن همراه برای دو ساعت پاسخگوی قطع برق هستند. پس از دشارژ کامل، نیازمند هشت ساعت اتصال به شارژرند تا به طور کامل شارژ شوند. متأسفانه در بعضی نواحی هشت ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست. در تلاش برای بهبودیم و از مشکل به وجودآمده پوزش می طلبیم..

اما وخیم تر از حال کسانی که به سبب قطع برق، قطعی اینترنت را هم تحمل کرده اند، شرایط صاحبان صنایع است که طبق اعلام ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران خسارات جبران ناپذیری را متحمل شده اند.

او به ایلنا گفت: صنعت، تولیدی پیوسته دارد که در صورت قطعی برق در میان کار خسارات جبران ناپذیر وارد می شود. صنایع ما دچار مشکل بزرگی شده اند و آسیب های زیادی به آن ها وارد شده است.

در قانون حمایت از تولید به صراحت آمده هرگونه قطعی برق در این حوزه باید با هماهنگی صنایع انجام شود، اما وزارت نیرو به وظیفه خود عمل نمی کند و قطعی برق را پیش از همه به صنعت کشور که بخش مولد است تحمیل می کند. قطعی برق آن قدر شدت پیدا کرده که شکایات متعددی از خسارات وارده به صنعت داریم.

به گفته روغنی، در آشفته بازار خاموشی های بی برنامه اخیر صنایعی همچون شیشه، فولاد و کاغذ یا هر صنعتی که با مواد مذاب کار می کنند آسیب های جبران ناپذیری دیده اند که بخش بزرگی از آن مربوط به آسیب به ماشین آلات است.

قطع پاسخگویی

بسیاری از شهروندان تهرانی و شهر های بزرگ کشور تجربه قطع ناگهانی، بدون اطلاع قبلی و چندباره برق را داشته اند. جدا از آسیب های جدی به وسایل برقی، گرمای طاقت فرسا در روز های گرم تابستان و گرفتاری های مکرر مردم که حسابی آن ها را عصبانی و کلافه کرده است.

چند پرسش مهم وجود دارد؛ پرسش های مهمی که مسؤولان باید پاسخ دهند. بر فرض این که چاره ای جز قطع برق شهر و روستا وجود ندارد، بر فرض این که سه نیروگاهی که به علت تعمیرات از مدار خارج شده اند، زودتر از فصل گرما امکان اورهال شان نبود، آیا به جز سخنگوی صنعت برق کشور هیچ مسؤول رده بالای دیگری نیست که بی واسطه و مستقیم رودرروی مردم صحبت کند؟

آیا کسی هست که واضح و روشن درباره قطعی های مکرر و بی برنامه برق به مردم توضیح دهد؟ آیا براساس تجربه های زمستان گذشته و اطلاع همگان از شرایط تولید برق امکان طراحی یک برنامه جامع برای روبرو شدن با شرایط فعلی کشور نبود؟ آیا قبل از آغاز خاموشی ها وزارت نیرو نمی توانست با یک برنامه روشن وارد عمل شود تا این همه مردم دچار سردرگمی و گرفتاری نشوند؟

آیا نمی توان با حرکت های فرهنگی و اجتماعی از سوی دولت آسیب های روانی قطع برق را در جامعه کاهش داد؟ مسلما وقتی مسؤولان طراز اول جلسات و نشست های دولتی را در سالن های روشن و زیر کولر گازی برگزار می کنند و از اعضای هیات دولت کسی حاضر نیست توضیح قانع کننده ای به مردم بدهد، آن گاه قطع برق از یک اتفاق اقتصادی به یک نارضایتی اجتماعی تبدیل می شود. موضوعی که این روز ها بیشتر از قطع برق مردم را رنج می دهد، قطع پاسخگویی صریح، شفاف و همدلانه به آنهاست.

نگذاریم سرمایه های اجتماعی خاموش شوند؟

حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

گرما بیداد می کند، کرونا خیلی ها را در قرنطینه خانگی نگه داشته است، در این بین قطعی مکرر و بی برنامه برق هم بیش از گذشته شهروندان را آزار می دهد. در چنین شرایطی که شهروندان با مسائل زیادی رو به رو هستند، بی توجهی مسؤولان وزارت نیرو به ابتدایی ترین حق شهروندان که آگاهی از زمان قطع برق است، زمینه را برای از دست رفتن سرمایه اجتماعی و افزایش نارضایتی در جامعه فراهم می کند. فراموش نکنیم افراد جامعه به نام شهروند، حق دارند از پیش در جریان تصمیم هایی که در زندگی آن ها تاثیرگذار است، قرار بگیرند. در واقع این بخشی از حقوق ابتدایی هر شهروندی است که بتواند برای آینده خود برنامه ریزی کند و به منظور تامین نیاز های روزمره خود با مشکل رو به رو نشود. بی توجهی بعضی مدیران به حقوق شهروندان، آثار زیانباری برای جامعه دارد. این درحالی است که اگر مدیران این حقوق ابتدایی شهروندان را محترم بشمارند، مدیریت امور و رفع کاستی ها هم آسان تر می شود. در واقع وقتی شهروندان مطمئن باشند مدیران آن ها را در تصمیم گیری ها سهیم می کنند، در مقابل مسائلی مانند قطعی برق که تاثیر مستقیمی در زندگی آن ها دارد، راحت تر همراه می شوند. لازم به یادآوری است وقتی بعضی مسؤولان چنین رویکرد نامناسبی را در پیش می گیرند، این پیام را به شهروندان می دهند که آن ها مهم نیستند و در برنامه ریزی ها جایی ندارند.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8029

به "خاموشی دولت در روزهای بی برقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاموشی دولت در روزهای بی برقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید