تداوم معضلات محیط زیست در صورت عدم تغییر سبک زندگی و رفتار شهروندان

به گزارش مجله بای بلاگ، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار گفت: پیامدهای تغییر اقلیم در میان مدت و بلند مدت آثار خود را نشان می دهد.

تداوم معضلات محیط زیست در صورت عدم تغییر سبک زندگی و رفتار شهروندان

به گزارش خبرنگاران، نشست علمی تخصصی روز زمین پاک به وسیله ویدئو کنفرانس با حضور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار، اساتید دانشگاه، متخصصان حوزه محیط زیست، مدیران و کارشناسان این اداره کل و روسای محیط زیست مناطق 22گانه شهرداری تهران برگزار گردید.

شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار ضمن اشاره به سیاست های محیط زیست شهرداری تهران در سال 1399، گفت: توجه به موضوع زمین پاک و حفاظت از سرمایه های طبیعی زمین، دور نگه داشتن آن از انواع و اقسام آلودگی ها نباید محدود به یک روز باشد و در طول سال همه ارکان جامعه به خصوص سیاستگذاران کلان کشور باید برنامه ها و سیاست های محیط زیستی را در اولیت قرار دهند.

وی با اشاره به تاریخچه روز زمین پاک و پنجاه ساله شدن آن، اضافه کرد: هر ساله کشورهای جهان در این روز برنامه های متنوع و نمادین را با هدف توجه به زمین و قدردانی از مواهب آن و زدودن از تخریب ها و آلودگی های مختلف برگزار می نمایند.

انصاری با تاکید بر اینکه به رغم اقداماتی که توسط فعالین محیط زیست در سطح جهان صورت می گیرد متاسفانه شاهد تخریب روز افزون کره زمین- تنها سکونتگاه بشر- هستیم، گفت: ضروری است تا در سطح جهان اقدامات اساسی گسترده تری صورت گیرد.

وی با اشاره به آلودگی های آب و خاک، فرسایش خاک، جنگل زدایی و افت سطح آب های زیر زمینی که از مهترین مسائلی است که کره زمین با آن ها روبرو است، خاطرنشان ساخت: این مسائل اکنون بعنوان معضلات و چالش های زیست محیطی در جهان مطرح هستند که حل آن ها احتیاج به همیاری همه جهانیان دارد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار یادآور شد: سال جاری همه کشورهای جهان در شرایطی به استقبال روز جهانی زمین پاک رفتند که اغلب با بحران شیوع ویروس کرونا روبرو هستند.

وی اظهار کرد: شباهت ویروس کرونا با موضوع تغییر اقلیم جهانی بودن آن هاست ولی تفاوت در این است که اثرات ویروس کرونا سریعا مشهود می شود، اما پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی در میان مدت و بلند مدت آثار خود را نشان می دهد. به همین دلیل آنگونه که باید توسط دولت ها و سیاستمداران عرصه جهانی اهمیت این موضوع درک نشده و بعضا انکار نیز می شود.

انصاری ادامه داد: قرنطینه خانگی، کاهش ترددها و فعالیت های صنعتی و در نتیجه کاهش آلاینده ها و گازهای گلخانه ای موجب تنفس موقت کره زمین شده است که این تاثیر مقطعی و ناپایدار است و با از سرگیری فعالیت های بشری، شرایط محیط زیست دوباره به حالت قبل باز می شود و اگر سبک زندگی و رفتار انسان با طبیعت تغییر نکند مسائل و معضلات محیط زیستی تداوم خواهد داشت.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: چند محور اساسی شامل توسعه انرژی های نو، پایش آلاینده های آب، خاک و هوا، نظارت بر پروژه های توسعه ای و زیرساختی شهری، ارزیابی اثرات محیط زیستی پروژه های عظیم مقیاس، تهیه پیوست زیست محیطی برای پروژه های کوچک مقیاس شهری، تنوع زیستی و رصد گونه های جانوری و گیاهی شهری، آموزش های محیط زیستی به وسیله شبکه های اجتماعی با همکاری سمن ها و کانون های محیط زیست با هدف ارتقا فرهنگ و دانش محیط زیستی در سطح جامع توسط شهرداری تهران از جانب اداره کل محیط زیست شهرداری تهران در حال پیگیری است.

وی در انتها خاطرنشان ساخت: ان شالله بتوانیم مطابق با تکالیف برنامه سوم توسعه شهر تهران و بهره گیری از دانش متخصصان و اساتید حوزه محیط زیست شهری، قدم های موثرتری برای ارتقا کیفیت محیط زیست کلانشهر تهران برداریم.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در این نشست، موضوعات شهرنشینی و تغییر اقلیم، اثرات تغییر اقلیم بر آینده کره زمین، توسعه حمل و نقل پاک، مدیریت مصرف آب، سازگار نمودن شهرها با شرایط اقلیمی، افزایش تاب آوری شهرها، مهاجران اقلیمی و فراهم نمودن زیرساخت ها در مناطق متاثر از تغییر اقلیم به منظور جلوگیری از مهاجرت و حاشینه نشینی مورد بحث و گفتگو نهاده شد.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1907

به "تداوم معضلات محیط زیست در صورت عدم تغییر سبک زندگی و رفتار شهروندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم معضلات محیط زیست در صورت عدم تغییر سبک زندگی و رفتار شهروندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید