بانوان سالمند از فرصت ها برای ساختن یک زندگی خوب استفاده نمایند

به گزارش مجله بای بلاگ، یک استاد دانشگاه و روانشناس بالینی گفت: ثبات گرایی افراطی بانوان میانسال به صورت جدی انگیزه و اراده آنان را برای ایجاد تغییر و تحول مثبت در زندگی شان سرکوب می نماید.

بانوان سالمند از فرصت ها برای ساختن یک زندگی خوب استفاده نمایند

پارسا عزیزی، استاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و محقق روانشناسی بالینی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب اضافه نمود: یکی از چالش های مهم بانوان در دوره میانسالی که به صورت جدی مانع لذت بردن آنها از زندگی و درگیر شدن آنها به امور روزمره و کسالت بار می گردد، ثبات گرایی افراطی آنها است.

وی با بیان اینکه اغلب بانوان میانسال که از نظر جسمی هم توان گذشته را ندارند و با انواع ضعف ها و بیماری ها روبرو هستند، اظهار کرد: این افراد از سوی دیگر به صورت ناخودآگاه تمایل به ثبات دارند، به این معنا که به شدت علاقه دارند عادت های خاصی را مثل عادت در زمان بیدار شدن، زمان خوابیدن و حتی غذا خوردن را رعایت نمایند و طبق یک اصول و نظم مشخصی زندگی خود را به پیش ببرند.

عزیزی با تاکید بر اینکه بانوان میانسال، وسواس بیشتری به نظم دارند، خاطر نشان کرد: این دسته از افراد به شدت کوشش می نمایند منظم، دقیق و طبق برنامه زندگی نمایند و فرزندان و اطرافیان خود را هم وادار به رعایت این مساله می نمایند، ولی اغلب نوجوانان و جوانان از این نظم سختگیرانه گریزان هستند، همین مساله باعث دغدغه ها و مسائل تازهی برای بانوان میانسال می گردد.

این استاد واحد علوم و تحقیقات اضافه نمود: ثبات گرایی افراطی بانوان میانسال که در ابعاد مختلفی از زندگی آنها ظهور می نماید، به صورت جدی انگیزه و اراده آنان برای ایجاد تغییر و تحول مثبت در زندگی شان را سرکوب می نماید، ضمن آنکه نسبت به مسائل مهمی مثل روابط با دیگران بی اهمیت می شوند و کوشش می نمایند با ندیدن، از عواقب این آگاهی و کنکاش که می تواند منجر به تغییرات عظیمی در زندگی شان شوند، پرهیز نمایند.

این روانشناس بالینی با اشاره به چگونگی مدیریت ثبات گرایی، گفت: بانوان میانسال باید درک نمایند که در آستانه پیری هستند و آنچه امروز دلشان را به آن خوش نموده اند، مثل اینکه فرزندانشان اطرافشان هستند و باعث تفریح آنها می شوند، زودگذر خواهد بود، بنابراین اگر تغییری مناسب در شیوه و سبک زندگی خود ایجاد ننمایند و در پی علایق واقعی خود نروند، به زودی با رسیدن به دوران پیری و تنهایی حسرت هایی عظیم برای شان باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: بانوان میانسال باید به یاد داشته باشند که هیچ وقت دیر نیست و همواره می توان از فرصت ها برای ساختن یک زندگی خوب استفاده کرد گه گاه شاهد هستیم افراد پیر در سنین 70 یا بالاتر به سراغ یادگیری یک زبان، رفتن به مسافرت های دور جهان و ... می افتند، این موضوع نشان می دهد که ماهی را باید هر زمان که می توانی از آب بگیری. چراکه انسان عاقل به بهای از دست رفتن بعضی سال های قبلی، سال های آینده را هم از دست نمی دهد.

عزیزی اضافه نمود: ثبات گرایی به شکل عادت گرایی در دوره میانسالی بروز می نماید و این می تواند در بر دارنده یک خبر خوب باشد، اگر فرد راستا درستی برای زندگی خود انتخاب کند و به سراغ علایق خود برود، کارهای تازه هم در صورت تکرار شدن تبدیل به عادتی ذهنی می شوند و پاسخ گوی ثبات گرایی خواهند بود.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8326

به "بانوان سالمند از فرصت ها برای ساختن یک زندگی خوب استفاده نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانوان سالمند از فرصت ها برای ساختن یک زندگی خوب استفاده نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید